The Man of La Mancha

aspects of utopia in the Brazilian musical theater of the 1970s

Keywords: Man of La Mancha, brazilian theatre, utopia

Abstract

This article deals with the staging of the musical Man of La Mancha (Dale Wasserman, 1965) in Brazilian theater in the years 1972-1973, produced by Paulo Pontes and directed by Flávio Rangel. The objective is to understand the reading of Quixote as an ideal of justice and freedom in a context marked by authoritarianism, especially in relation to the figure of the artist / intellectual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Luis Bertelli Duarte, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutor em História pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) - Linha de Pesquisa: Linguagens, Estética e Hermenêutica. Professor de História do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Uberlândia (Eseba/Ufu). Pesquisador do Núcleo de Estudos em História da Arte e da Cultura (NEHAC) da Universidade Federal de Uberlândia. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8645753480811309

References

ARRABAL, José et. alli. Anos 70-teatro. Rio de Janeiro: Europa, 1980.

ARRABAL, José. Quixotadas ao lado do homem da Mancha. Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 19 de jan. 1974, n. paginado.

AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Tradução de João Barrento. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

BLOOM, Harold. O cânone ocidental: os livros e a escola do tempo. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

BORGES, Jorge Luis. Ficções. Tradução de Davi Arrigucci Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

DANTAS, San Tiago. Dom Quixote: um apólogo da alma ocidental. Brasília: Editora UnB, 1979.

DUARTE, André Luis Bertelli. A Companhia Estável de Repertório de capa, espada e nariz: Cyrano de Bergerac nos palcos brasileiros. São Paulo: Edições Verona, 2015.

FERREIRA, Moli. Paulo Pontes com a palavra. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 22 jan. 1973.

LUIZ, Macksen. O musical de bela figura. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 25 jan. 1973, p. 02.

MICHALSKI, Yan. O canto do poeta lunático. Jornal do Brasil, 05 set. 1972, p. 02.

OSCAR, Henrique. O homem de La Mancha. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 23 jan. 1973, p. 05.

PATRIOTA, Rosangela. Antonio Fagundes no palco da história: um ator. São Paulo: Perspectiva, 2018.

FLÁVIO Rangel: o teatro na palma da mão. Direção, produção e roteiro: Paola Prestes. Elenco: Antônio Fagundes; Antunes Filho; Bibi Ferreira; Cleyde Yáconis; Ferreira Gullar; Milton Gonçalves; Natália Thimberg; Paulo Autran; Ricardo Rangel. Música: Mauro Giorgetti. Brasil: Sarna Filmes, 2009. Digital (90 min), color. e p&b, documentário.

SIQUEIRA, José Rubens. Viver de teatro: uma biografia de Flávio Rangel. São Paulo: Nova Alexandria, 2001.

VIERIA, Maria Augusta da Costa. O dito pelo não-dito: paradoxos de Dom Quixote. São Paulo: Edusp; Fapesp, 1998.

WASSERMAN, Dale. Dom Quixote as theatre. Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, v. 19, n. 01, p. 125-130, 1999.

WASSERMAN, Dale. O homem de La Mancha. Tradução de Paulo Pontes e Flávio Rangel. Rio de Janeiro: SBAT, 1972. 48 fls. Datilografado.

Published
2020-12-26
How to Cite
DUARTE, A. L. B. The Man of La Mancha. albuquerque: journal of history, v. 12, n. 24, p. 82-96, 26 Dec. 2020.