DIVERSIDADES, IDENTIDADES E GÊNERO NO CONTEXTO ESCOLAR
IMPLICAÇÕES REFLEXIVAS
Abstract
We seek to reflect on the concepts of gender, body, and sexuality in the school environment. We understand school as a place of social diversities that constitutes a social organization in the production and reproduction of gender inequalities and others. The discussion aims to provide theoretical and methodological subsidies to address such issues in the classroom. This discussion is important considering the power relations in everyday school life and their consequences in the construction of individuals' identities. We approach the topic based on a specific literature review on social diversities, drawing on cultural studies and gender studies in the educational context. Operating extensively with these concepts presupposes the intention to dismantle harmful social representations that hinder the recognition of subjective (related to the individual) and objective (with which the individual operates in reality) identities. The results highlighted the need to deconstruct stereotypes associated with gender, bodies, and sexualities in the educational context.
References
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Editora Loyola, 2010
FREUD, Sigmund. (1930). O Mal-Estar na Civilização. Rio de Janeiro: Imago, 1969.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 7ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
LOURO, G.L. Gênero, História e Educação: construção e desconstrução. Educação e Realidade. Porto Alegre, v.20, n.2, p.101-132, jul/dez, 1995.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero e magistério: identidade, história e representação. In: CATTANI, Denise et al. (Org.). Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós estruturalista. Petrópolis: Vozes. 1997.