CONFLUENCE OR SUBMISSION OF INTERESTS? CORRUPTION AS AN EXPRESSION OF THE ACTION OF PUBLIC AGENTS ALLIED TO MAJOR CORPORATIONS

  • Gonçalo Nicolau Cerqueira Sopas de Melo Bandeira Escola Superior de Gestão do IPCA
  • Fábio Manoel Fragoso Bittencourt Araújo Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa (IDP)
  • Grace Ladeira Garbaccio Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.21671/rdufms.v9i1.18256

Résumé

Given the outbreak of large cases of corruption in recent decades, it is necessary to address the relationship between public agents and business organizations in Brazil. The problem in question lies in the distancing from the public interest in these relationships. From this perspective, the objective is to discuss corruption as an expression of State action in collusion with private companies. The selected methodology was the bibliographical research, of a qualitative nature. The results pointed to several administrative corruption scandals in Brazil in recent decades. Thus, the conclusion reached is that, normally, these relationships do not converge for the common good, considering that public agents are submissive to the interests of large companies.

Bibliographies de l'auteur

Gonçalo Nicolau Cerqueira Sopas de Melo Bandeira, Escola Superior de Gestão do IPCA

Pós doutor pelo Ius Gentium Conimbrigae, Universidade de Coimbra; Doutor e Mestre em Direito.

Fábio Manoel Fragoso Bittencourt Araújo, Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa (IDP)

Doutorando em Direito Constitucional pelo IDP; Mestre em Adm Pública pelo IDP.

Grace Ladeira Garbaccio, Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa

Graduada em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002) e em Administração pela Fundação João Pinheiro (2000), com Mestrado em Direito pela Université de Limoges (2005) e Doutorado em Direito - Université de Limoges (2009). Experiência nas áreas do Direito, Administração, Comunicação e Marketing em Universidades, tais como Laval/Quebec/Canadá, IDP, EDB, FIA, ESPM, Dom Helder Câmara, PUC/MG, Centro Universitário UNA, e em empresas como Vallourec, Saint Gobain, Anglo American e Votorantim Energia, bem como no poder executivo do Estado de MG em suas Secretarias.

Publiée
2024-11-21