O TEACHING PHILOSOPHY AND WRITING OF YOURSELF
the use of philosophical letter writing in technical High School
Abstract
The present work is a presentation of the results of scientific initiation research in the PIBIC-Jr/2019 Program (IFPR/CNPq), in which we propose to investigate the use of philosophical writing as a teaching technique in the philosophy component in the first years of the courses Technicians Integrated to High School at the Federal Institute of Paraná, Advanced Campus Coronel Vivida. The theoretical foundation starts from the readings of Agamben, Sloterdijk and Foucault to describe their contributions to the understanding of a new use of the technique. And from the Foucauldian perspective, we deepened the notion of writing of yourself to think of training as an agonistic experience, that is, as an attitude of uneasiness that makes philosophical writing a problematizer of everyday practices as a way of paying attention to the present and a relationship less abstract in teaching-learning. The methodology of this research consists of a theoretical study through bibliographic review and a practical investigation through the analysis of the philosophical letters written by the two new classes in 2019. The analysis of the data from the philosophical letters shows that writing enhances the problematization of oneself, contributing to the formation of a way of thinking attentive to what happens to us in the present.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Elogio da Profanação. In: AGAMBEN, G. Profanações. Trad. Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007, p. 65-79.
AGAMBEN, G. O uso dos corpos. Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2017.
FOUCAULT, M. Sobre a genealogia da ética: uma revisão do trabalho. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica Trad. Vera P. Carreto. Rio de janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 253-278.
DREYFUS, H. A Hermenêutica do Sujeito. Trad. Márcio A. da Fonseca e Salma T. Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
DREYFUS, H. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
DREYFUS, H. Ética, Sexualidade, Política. 3. ed. Trad. Elisa Monteiro e Inês A.D. Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
DREYFUS, H. História da Sexualidade 2: o uso dos prazeres. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GELAMO, R. P. O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
GROS, F. Notas e Situação do curso. In: FOUCAULT, M. A Hermenêutica do Sujeito. Trad. Márcio A. da Fonseca e Salma T. Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
PLATÃO. Sétima Carta. In: PLATÃO. Diálogos: Fedro - Cartas - O primeiro Alcibíades. Belém: Ed. UFPA, 1975, p. 137-167.
ROCHA, A. P. R.; GARCIA, C. A. A adolescência como ideal cultural contemporâneo. Psicologia, Ciência e Profissão, 28(3), p. 622-631, 2008.
SÉNECA, L. A. Cartas a Lucílio. Trad. de G. A. Segurado e Campos. Lisboa: Calouste Gulbenkian. 2004.
SLOTERDIJK, P. Has de cambiar tu vida: sobre antropotécnica. Valencia: Pre-texto, 2012.
Copyright (c) 2020 Daniel Salésio Vandresen, Isabela Strapazzon Holtz, Rafael Antonio Colla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / à autora / aos autores / às autoras.