O TEACHING PHILOSOPHY AND WRITING OF YOURSELF

the use of philosophical letter writing in technical High School

Keywords: Philosophy teaching. Writing of yourself. Technique.

Abstract

The present work is a presentation of the results of scientific initiation research in the PIBIC-Jr/2019 Program (IFPR/CNPq), in which we propose to investigate the use of philosophical writing as a teaching technique in the philosophy component in the first years of the courses Technicians Integrated to High School at the Federal Institute of Paraná, Advanced Campus Coronel Vivida. The theoretical foundation starts from the readings of Agamben, Sloterdijk and Foucault to describe their contributions to the understanding of a new use of the technique. And from the Foucauldian perspective, we deepened the notion of writing of yourself to think of training as an agonistic experience, that is, as an attitude of uneasiness that makes philosophical writing a problematizer of everyday practices as a way of paying attention to the present and a relationship less abstract in teaching-learning. The methodology of this research consists of a theoretical study through bibliographic review and a practical investigation through the analysis of the philosophical letters written by the two new classes in 2019. The analysis of the data from the philosophical letters shows that writing enhances the problematization of oneself, contributing to the formation of a way of thinking attentive to what happens to us in the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Salésio Vandresen, Instituto Federal do Paraná

Graduado em Filosofia pela Fundação Educacional de Brusque/SC (2002). Mestre em Filosofia pela UNIOESTE, campus de Toledo/PR (2008). Doutor em Educação pela UNESP, campus de Marília/SP (2019). Professor da Carreira do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no IFPR, Campus Avançado Coronel Vivida. Vice-coordenador do Grupo de Pesquisa Filosofia, Ciência e Tecnologias (IFPR). Chefe-editor da revista IF Sophia (ISSN 2358-7482). Integrante dos Grupos de Pesquisas: ENFILO - Grupo de estudos e pesquisa sobre o ensino de filosofia (UNESP/Marília) e NEDIH - Núcleo de Educação em Direitos Humanos (IFPR/Coronel Vivida). Atualmente coordena o projeto "O ensino de filosofia e a escrita de si como experiência existencial" (PIBIC-Jr IFPR/CNPq, aprovado em edital em 2019/20 e 2020/21). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de filosofia, técnica, subjetividade, Michel Foucault.

Isabela Strapazzon Holtz, Instituto Federal do Paraná

Estudante do Curso Técnico em Cooperativismo Integrado ao Ensino Médio no Campus Avançado Coronel Vivida do Instituto Federal do Paraná (IFPR). Bolsista no projeto PIBIC-Jr/2019 (IFPR/CNPq).

Rafael Antonio Colla, Instituto Federal do Paraná

Estudante do Curso Técnico em Cooperativismo Integrado ao Ensino Médio no Campus Avançado Coronel Vivida do Instituto Federal do Paraná (IFPR). Aluno voluntário no projeto PIBIC-Jr/2019 (IFPR/CNPq).

References

AGAMBEN, G. Elogio da Profanação. In: AGAMBEN, G. Profanações. Trad. Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007, p. 65-79.

AGAMBEN, G. O uso dos corpos. Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2017.

FOUCAULT, M. Sobre a genealogia da ética: uma revisão do trabalho. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica Trad. Vera P. Carreto. Rio de janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 253-278.

DREYFUS, H. A Hermenêutica do Sujeito. Trad. Márcio A. da Fonseca e Salma T. Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

DREYFUS, H. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

DREYFUS, H. Ética, Sexualidade, Política. 3. ed. Trad. Elisa Monteiro e Inês A.D. Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

DREYFUS, H. História da Sexualidade 2: o uso dos prazeres. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GELAMO, R. P. O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

GROS, F. Notas e Situação do curso. In: FOUCAULT, M. A Hermenêutica do Sujeito. Trad. Márcio A. da Fonseca e Salma T. Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

PLATÃO. Sétima Carta. In: PLATÃO. Diálogos: Fedro - Cartas - O primeiro Alcibíades. Belém: Ed. UFPA, 1975, p. 137-167.

ROCHA, A. P. R.; GARCIA, C. A. A adolescência como ideal cultural contemporâneo. Psicologia, Ciência e Profissão, 28(3), p. 622-631, 2008.

SÉNECA, L. A. Cartas a Lucílio. Trad. de G. A. Segurado e Campos. Lisboa: Calouste Gulbenkian. 2004.

SLOTERDIJK, P. Has de cambiar tu vida: sobre antropotécnica. Valencia: Pre-texto, 2012.

Published
2020-12-31
How to Cite
Salésio Vandresen, D., Strapazzon Holtz, I., & Colla, R. A. (2020). O TEACHING PHILOSOPHY AND WRITING OF YOURSELF. Eleuthería - Revista Do Mestrado Profissional Em Filosofia Da UFMS, 5(ESPECIAL), 91 - 105. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/reveleu/article/view/10176
Section
Artigos