TEACHING EXPERIENCE REPORT

on the attempt to elevate the teaching of philosophy by implementing a Philosophical Writing Workshop

Keywords: Philosophy. Teaching. Writing.

Abstract

In view of a strictly personal perspective, this article aims to report the teaching experience from the attempt to implement a Philosophical Writing Workshop in the philosophy course at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), held in the second semester of 2017. Exploring from the context of the emergence of the idea of the Workshop, to its objectives and the difficulties in its implementation, the present report does not aim only to offer technical data, but also to share the personal impressions built from the project's coordinating teacher throughout this process. Although learning to write is undeniably a necessity for most undergraduate students in philosophy, most of them are not prepared to deal with the effort required in this process. The illusion, on the part of the students, of the existence of quick and miraculous methods leads to the frustration of both the student and the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maíra de Souza Borba, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Filosofia - Licenciatura (2008) pela Universidade Federal de Minas Gerais, com intercâmbio na Université Paris I - Panthéon Sorbonne (1º semestre 2008) e Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Doutorado em filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais e pela Université Paris I - Panthéon Sorbonne (2015). Professora Adjunta do curso de Filosofia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Coordenadora do Grupo de Pesquisa "Ceticismo Moderno" da UFMS. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em História da Filosofia Moderna e Epistemologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Ceticismo, Descartes, Metafísica e Dualismo.

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco: poética. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Maria Emsantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

COSSUTA, F. Elementos para a leitura dos textos filosóficos. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

DESCARTES, René. Discurso do método; As paixões da alma; Meditações. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

EMEDIATO, Wander. A fórmula do Texto: redação, argumentação e leitura. São Paulo: Geração Editorial, 2007.

FOLSCHEID, D.; WUNENBURGER, J. Metodologia filosófica. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MARTINICH, Aloysius Patrick. Phylosophical Writing: An Introduction. Trad. Vítor Oliveira. Oxford: Backwell, 1998.

MONTAIGNE, Michel de. Os ensaios. São Paulo: Martins Fontes, 2000-2001. 3v.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Panorama da Educação: Destaques do Education at Glance 2020. Brasília: INEP/MEC, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/eag/documentos/2020/Panorama_da_Educacao_2020.pdf. Acesso em: 22 de dezembro de 2020.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens: precedido de discurso sobre as ciências e as artes. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Como ler um texto de filosofia. São Paulo: Paulus, 2008

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico [livro eletrônico]. 2. ed. São Paulo: Corttez, 2017.

WOLF, Maryanne. O cérebro no mundo digital – Os desafios da leitura na nossa era. São Paulo: Contexto, 2019.

Published
2020-12-31
How to Cite
de Souza Borba, M. (2020). TEACHING EXPERIENCE REPORT. Eleuthería - Revista Do Mestrado Profissional Em Filosofia Da UFMS, 5(ESPECIAL), 106 - 120. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/reveleu/article/view/12194
Section
Artigos