OBSCURING OF THE NOTION OF HUMAN FORMATION IN THE EDUCATIONAL SYSTEM

reflections in György Lukács and Demerval Saviani

Keywords: Work. Reproduction. Education.

Abstract

With this article, we intend to approach the ontological notion of human formation, having as reference the Hungarian philosopher György Lukács with his work For an ontology of the social being and the Brazilian thinker Demerval Saviani with his work Historical-critical pedagogy. Based on these authors, we assume the categories of work and reproduction as fundamental to the genesis and ontological development of the social being, allowing the human being to respond correctly to alternatives that are presented by society and that promote generosity. Thus, it is placed as a central point to present the relationship between work, reproduction and education as exposed by Lukács in his work so that, later, based on Saviani, we can reflect on the obscuration of omnilateral formation in the educational system, which contributes to accentuate the alienations that hinder the full development of the human race and that only an omnilateral formation can overcome such obstacles.

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Author Biographies

Jessica Holanda Lemos, Universidade Federal do Ceará

niciou a graduação em Filosofia na Universidade Estadual do Ceará - UECE, onde desenvolveu estudos na área de Filosofia contemporânea, com ênfase em teoria crítica e estética, participando durante o período de 2012 a 2014 do grupo de Estética e Metafísica na Universidade Estadual do Ceará. Terminou a graduação em Filosofia na Universidade Federal do Ceará - UFC, obteve experiência docente por meio do projeto de iniciação a docência - PIBID, do ano de 2015 a 2017. Ainda em 2017 obteve experiência docente pelo projeto PRONATEC. Entre 2018 e 2020 atuou como professora universitária lotada na Faculdade de Educação, Ciências e Letras de IguatuI - Campus avançado de Mombaça; Em 2019 obteve grau de Especialista em metodologia do ensino em Filosofia e Sociologia. Atualmente mestranda em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará na área de Ética e Filosofia Política, sendo bolsista da FUNCAP.

Jaireilson Silva de Sousa, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará (2017). Especialista em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia (2019). Mestrado em andamento em Filsoofia pela Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Estética e Filosofia da Arte, Epistemologia, Ontologia e Política e Ética, atuando principalmente nos seguintes temas: estética, contemporaneidade, modernidade e ontologia do ser social. Membro-pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ontologia do ser social, ética e formação humana - GEPOS (certificado pela CNPQ).

References

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Published
2020-12-31
How to Cite
Holanda Lemos, J., & Silva de Sousa, J. (2020). OBSCURING OF THE NOTION OF HUMAN FORMATION IN THE EDUCATIONAL SYSTEM. Eleuthería - Revista Do Mestrado Profissional Em Filosofia Da UFMS, 5(ESPECIAL), 64 - 75. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/reveleu/article/view/12210
Section
Artigos