FENOMENOLOGIA E ARTE

a invisibilidade da vida na pintura abstrata de Kandinsky

Abstract

This article aims to describe an art interpreted by Michel Henry's phenomenology of life. A Henryan reading of the concept of abstract painting and Kandinsky's writings will be established based on the work See the invisible. Thus, it is intended to define a phenomenological relationship with art through the concepts of interiority, exteriority, invisible and visible. Abstract art is justified by the sensitivity of the invisible life that becomes visible from the existing pictorial elements in the world, therefore, originate from being self-affected by emotions in the obscurity of life. In this sense, Henry's phenomenology helps us to understand Kandinsky's abstract painting through the life that is revealed in pathos and in its immanent singularity. Therefore, access to the invisibility of life does not give any phenomenological feeling in a distinct and original way in each pathos, with art being the way of revealing the invisible.

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Author Biographies

Janessa Pagnussat, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) com ênfase na Linha de Pesquisa - Fenomenologia e compreensão (desde 2019). Mestre em Ciências Humanas pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Erechim (2018) e graduada em Filosofia - Licenciatura plena (2016), pela mesma universidade. Membro do Grupo de Pesquisa "Fenomenologia da Vida e da Religião" (CNPq) - UFSM. Membro colaboradora do Círculo Fenomenológico da vida e da clínica - Universidade de São Paulo (USP) - Departamento de Psicologia e Clínica. As pesquisas em desenvolvimento têm sido relacionadas em temas como fenomenologia do ego, subjetividade, intersubjetividade, narrativa, ética, ipseidade, corporeidade, afetividade e alteridade em autores como Edmund Husserl, Paul Ricoeur e Michel Henry.

Adriano André Maslowski, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Pós-graduado em Interdisciplinaridade e Práticas Pedagógicas na Educação Básica pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Pós-Graduado em Leituras da Bíblia e Mundo Contemporâneo pela Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões (URI), Graduado em Teologia pela Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões (URI) e Graduado em Filosofia pelo Instituto de Filosofia Berthier (IFIBE). Dedica-se ao estudo de temáticas como: Fenomenologia, Ética, Alteridade e Educação.

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Published
2022-05-03
How to Cite
Pagnussat, J., & Maslowski, A. A. (2022). FENOMENOLOGIA E ARTE. Eleuthería - Revista Do Mestrado Profissional Em Filosofia Da UFMS, 7(12), 183 - 194. https://doi.org/10.55028/eleu.v7i12.14665
Section
Artigos