FENOMENOLOGIA E ARTE
a invisibilidade da vida na pintura abstrata de Kandinsky
Abstract
This article aims to describe an art interpreted by Michel Henry's phenomenology of life. A Henryan reading of the concept of abstract painting and Kandinsky's writings will be established based on the work See the invisible. Thus, it is intended to define a phenomenological relationship with art through the concepts of interiority, exteriority, invisible and visible. Abstract art is justified by the sensitivity of the invisible life that becomes visible from the existing pictorial elements in the world, therefore, originate from being self-affected by emotions in the obscurity of life. In this sense, Henry's phenomenology helps us to understand Kandinsky's abstract painting through the life that is revealed in pathos and in its immanent singularity. Therefore, access to the invisibility of life does not give any phenomenological feeling in a distinct and original way in each pathos, with art being the way of revealing the invisible.
Downloads
References
FURTADO, Luiz José. A filosofia de Michel Henry: uma crítica fenomenológica da fenomenologia. Dissertatio, p. 231-249, inverno/verão de 2008. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/2106/1/ARTIGO_FilosofiaMichelHenry.pdf.
GRZIBOWSKI, Silvestre. Fenomenologia do corpo subjetivo em Michel Henry: uma leitura a partir da imanência subjetiva. Voluntas, Santa Maria, v.10, n.1, 2019, p. 53-61.
HELENO, José Manuel. Michel Henry e a noção de arte. Revista Filosófica de Coimbra, n.49, 2016, p. 91-110.
HENRY, Michel. L’essence de la manifestation. Paris: Épiméthée, PUF, 2011.
HENRY, Michel. De la subjectivité. Tome II. Phénoménologie de la vie. Paris: Épiméthée, PUF, 2011b.
HENRY, Michel. Ver o invisível. Sobre Kandinsky. Trad. Marcelo Rouanet. São Paulo: É Realizações, 2012.
HENRY, Michel. Encarnação: uma filosofia da carne. Trad. Carlos Nougué. São Paulo: É Realizações, 2014.
HENRY, Michel. La esencia de la manifestación. Traducido por Mercedes H. Luxán y Miguel García-Baró. Salamanca: Sígueme, 2015.
MARTINS, Florinda; SALDANHA, Marcelo. Michel Henry: critérios para avaliação de uma obra de arte. Revista da Fundarte, n.27, janeiro/junho 2014, p. 55-64.
PRASERES, Janilce Silva. Michel Henry, vida e o corpo subjetivo: uma leitura fenomenológica. Literarius, Santa Maria, v.13, n.3, 2014, p. 1-17.
WALTON, Roberto J. Subjetividad y cosmos. In: ANTÚNEZ, Andrés E. A.; LIPSITZ, Mario (Orgs). Cadernos 2: III Jornadas Internacionais Michel Henry e textos sobre Saúde Mental. USP: São Paulo, 2020, p. 19-33.
Copyright (c) 2022 Janessa Pagnussat, Adriano André Maslowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / à autora / aos autores / às autoras.