NUANCES OF THE FEMALE BODY
art heterotopias
Abstract
The present article composes a broader analysis that is being discussed in the Doctoral Thesis entitled: Lidia Baís: images of female transgression in History. The Thesis intends to analyze the frontiers between madness and transgression in the feminine artistic production from the life and work of the artist sul-mato-grossense Lidia Baís. To this end, some discussions were necessary to understand how women create mechanisms of escape and resistance also through art. In this sense, we bring the concept of heterotopia of the French philosopher Michel Foucault to understand how the insertion of the female body in art becomes another place for women when they use artistic creation as a movement of transgression and resistance. We present a brief passage through the history of some women artists who saw in the artistic creation another place to (re) construct and to (re) know in this recreated world.Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. A dominação Masculina. Trad. Maria helena Kühner; 6º Ed., RJ: Bertrand Brasil, 2009.
COLLING, Ana Maria. O currículo de História e as relações de gênero hierarquizadas. Salle Revista de Educação, Ciência e Cultura | v. 15 | n. 2 | jul./dez. 2010.
CONTINI, Roberto; SOLINAS, Francisco (orgs.). Artemísia Gentileschi. Storia di uma passione. Milano.24ORE Cultura, 2011.
ECO, Umberto. A definição de arte. trad. Eliana Aguiar. 1º Ed. Rio de Janeiro: Record, 2016.
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Lisboa: Passagens. 1992.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico/ As heterotopias. São Paulo: n-1 edições, 2013.
GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo. In.: TEDESCHI, Losandro Antônio; COLLING, Ana Maria (orgs.). Dicionário Crítico de Gênero. Dourados, MS: Ed. UFGD, 2015.
GRAMARY, Adrian. Camile Claudel, a suplicante. Reflexões sobre um caso de paranoia. Revista Saúde Mental. vol. X, nº1. Jan/Fev:2008.
HERRERA, Hayden. Frida: a biografia. trad. Renato Marques. São Paulo: Globo, 2011.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2º ed. Trad. Sônia Fuhrmann. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
LEAL, Priscilla Cruz. Mulheres artistas: há desigualdade de gênero no mercado das artes plásticas no século XXI? VIII ENECULT. Encontro de Estudos multidisciplinares de cultura. Agosto/2012.
PERROT, Michelle. Minha história das Mulheres.1.ed.,São Paulo: Contexto, 2008.
SAFFIOTI, Heleieth. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.
TEDESCHI, Losandro Antônio. As mulheres e a história: uma introdução teórico metodológica. Dourados, MS: Ed. UFGD, 2012.
TEDESCO, Cristiane. Entre a vida e a obra: a trajetória da pintora Artemísia Gentileschi na primeira metade do século XVII. XVIII Simpósio Nacional de História. Lugares dos Historiadores: Velhos e Novos desafios. Julho/2015. Florianópolis- SC.
TVARDOVSKAS, Luana Saturino. Dramatização dos corpos: arte contemporânea e crítica feminista no Brasil e Argentina. São Paulo: Intermeios, 2015.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / à autora / aos autores / às autoras.