The place of indigenous people in the teaching of history
discovery, invasion or conquest, what was lost in this process?
Abstract
The objectives of this research were: a) to reflect the place of the indigenous in the history of Brazil that still teaches “discovery” and not invasion, as the facts show; b) discuss how school education was used to conquer the indigenous people through the imposition of another language, other customs, another culture and losses that occurred in the process. Research based on authors who defend another view on “discovery” is justified, since there were already people inhabiting this land. The research is of a qualitative nature, using the literature review. For the development of the work we are based on the following theoretical references: Cunha (1995); Freire (2004); Gomes and Rocha (2016), among others who discuss the achievement through school education and the losses incurred in this process.
Downloads
References
ALVES, Washington Lair Urbano. A história da educação no brasil: da Descoberta à Lei de Diretrizes e Bases de 1996. Monografia (Especialização em Metodologia do Ensino Superior) - Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium, Lins, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer 14/99 do Conselho Nacional de Educação – Câmara de Educação Básica. Brasília: SEF/MEC, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Cadernos SECAD 3 - Educação Escolar Indígena: diversidade sociocultural indígena resinificando a escola. Brasília: SEF/MEC, 1997.
COLLET, Célia Letícia Gouvêa. Interculturalidade e educação escolar indígena: um breve histórico. Cadernos de Educação Escolar Indígena - 3º Grau Indígena, Barra do Bugres, v. 2, n. 1, 2003.
CUNHA, Manuela C. O futuro da questão indígena. In: SILVA, Aracy Lopes; GRUPIONI, Luís Donizete Benzi (Org.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1° e 2° graus. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995.
FREIRE, José Ribamar B. Trajetórias de muitas perdas e poucos ganhos. In: FREIRE, José Ribamar B. Educação escolar indígena em Terra Brasilis, tempo de novo descobrimento. Rio de Janeiro: IBASE, 2004.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido, 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa Qualitativa Tipos Fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p, 20-29 mai./jun., 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004
GOMES, Alessandro M.; ROCHA Roberto B. da. Descobrimento/achamento, encontro/contato e invasão/conquista: a visão dos índios na descoberta da América Portuguesa. Identidade!, São Leopoldo; v. 21, n. 1, p. 91-109, jan./jun. 2016.
HERNAN, Jaqueline. Cenário do encontro de povos: a construção do território. In: IBGE; Centro de Documentação e Disseminação de Informações. Brasil: 500 anos de povoamento. Rio de Janeiro: IBGE, 2007.
MACEDO, Ana Vera L. da Silva. Reescrevendo a história do Brasil. In: SILVA, Aracy Lopes da (Org.). A questão indígena na sala de aula subsídios para professores de 1° e 2° graus. São Paulo: Brasiliense, 1987.
NEVES, J. G. A. Educação Ambiental e a questão Conceitual. Revista Eletrônica: Educação Ambiental em Ação, n. 15, 2005. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=369&class=21 Acessado em: 21 jan. 2011.
PEIXOTO, Marilze Lopes; ZATTAR, Stella Maria; Kameyama, Vera Lúcia. Bom Tempo: História. São Paulo: Moderna, 2005.
SARAIVA, Gislene B.; CARVALHO, Núbia A. Imagens dos Deuses e Deusas Astecas. Ameríndia: História, Cultura e outros Combates, v. 4, n. 1, 2008.
TEIXEIRA, RAQUEL F. A. As línguas indígenas no Brasil In: SILVA, Aracy Lopes; GRUPIONI, Luís Donizete Benzi (Org.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1° e 2° graus. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995.
TELLES, Norma. A imagem do índio no livro didático: equívoca, enganadora. In: SILVA, Aracy Lopes da (Org.). A questão indígena na sala de aula subsídios para professores de 1° e 2° graus. São Paulo: Brasiliense, 1987.
VAINFAS, Ronaldo. História indígena: 500 anos de despovoamento. In: IBGE; Centro de Documentação e Disseminação de Informações. Brasil: 500 anos de povoamento. Rio de Janeiro: IBGE, 2007.
VENÂNCIO, Renato Pinto. Presença portuguesa: de colonizadores a imigrantes. In: IBGE; Centro de Documentação e Disseminação de Informações. Brasil: 500 anos de povoamento. Rio de Janeiro: IBGE, 2007.
Copyright (c) 2019 albuquerque: journal of history
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyrights are all granted to the journal. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the albuquerque: journal of history.