Dandy

a creation of nineteenth-century metropolis

  • Marcos Antônio de Menezes Universidade Federal de Goiás
Keywords: Dandy, Baudelaire, History

Abstract

The poet of The Flowers of Evil sought to understand the time in which he lived, called things by the name of things, stripped them. To better translate the spirit of his time, Baudelaire assumed for himself the responsibility of living this time fully, even if it was necessary to risk depersonalization. Each character, dandy or flâneur - emblematic figures of the time of the French poet he placed on his body and soul - are key elements in order to unveil Paris, the symbolic city of the 19th century. In characters such as the trapper, the bohemian, the dandy and the flâneur, the poet sought to unveil the city’s masks. This means that in this work we try to think of the dandy and flaneur figures as characters who revealed the French capital. Emblematic characters of a time - the nineteenth century - and as such will have to be shown from within. And thus, through them, we approach spatially and temporally the man and the poet Charles Baudelaire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Antônio de Menezes, Universidade Federal de Goiás
Professor do Departamento de História da Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí e do Programa de Pós-graduação em História da UFG/Goiânia.

References

BAUDELAIRE, Charles. O Spleem de Paris: pequenos poemas em prosa. Rio de Janeiro: Imago, 1995.

BAUDELAIRE, Charles. Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.

BAUDELAIRE, Charles. Escritos Íntimos. Lisboa: Estampa, 1994.

BAUDELAIRE, Charles. Obras Estéticas: filosofia da imaginação criadora. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

BAUDELAIRE, Charles. A modernidade de Baudelaire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

BAUDELAIRE, Charles. As Flores do Mal. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

BOLLE, Willi. Fisiognomia da Metrópole Moderna: representação da História em Walter Benjamin. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

CÂNDIDO, Antônio. Terezina etc. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

D´ONOFRIO, Salvatore. Literatura Ocidental: autores e obras fundamentais. 2ª. ed. São Paulo: Ática, 2000.

ELIAS, Maria Cristina. Uma vida gravada na água. Revista Cult. São Paulo, novembro/2000, p. 56.

GAUTIER, Théophile. Baudelaire. São Paulo: Boitempo, 2001.

GRIECO, Agripino. Evolução da prosa brasileira. Rio de Janeiro: Ariél, 1933.

JUNQUEIRA, Ivan. Baudelaire, Eliot, Dylan Thomas: três visões da modernidade. Rio de Janeiro: Record, 2000.

KONDER, Leandro. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

OEHLER, Dolf. Quadros Parisienses (1830-1848): estética antiburguesa em Baudelaire, Daumier e Heine (1830–1848). São Paulo Companhia. das Letras, 1997, p. 206.

SECCO, Carmem Lúcia Tindó. Morte e prazer em João do Rio. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1978.

SEIGEL, Jerrold. Paris Boêmia – cultura, política e os limites da vida burguesa: 1830–1930. Porto Alegre: L&PM, 1992.

VENEU, Marcos Guedes. O Flâneur e a Vertigem: Metrópole e subjetividade na obra de João do Rio. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 3, n. 6, 1990, p. 237.

Published
2020-01-11
How to Cite
MENEZES, M. A. DE. Dandy. albuquerque: journal of history, v. 11, n. 21, p. 26-39, 11 Jan. 2020.