TEACHER EDUCATION AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT DURING THE PANDEMIC:
teacher narratives on an antiracist education project
Abstract
This paper is an excerpt from a doctoral research that investigated the intersection between teaching work and antiracist education, based on narratives from teachers. The objective of this communication is to analyze the potential of teaching diaries as a methodological and formative tool, highlighting how the teachers involved in the "Escola de Todas as Cores" project constructed reflections that connect personal experiences, professional identity, and antiracist education. The data presented were produced through the writing of teaching diaries. Among the partial conclusions presented in this communication, we emphasize the potential of teaching diaries to construct critical-reflective processes and, more specifically, to contribute to the development of professional teaching identity in relation to the antiracist theme, by exploring the interconnection between personal and professional dimensions of teaching.
References
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In.: PASSEGGI, Maria da Conceição, SILVA, Vivian Batista da. Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
SOUZA, Kátia Reis de. Et al. Trabalho remoto, saúde docente e resistência coletivas em contexto pandêmico: a experiência de docentes da rede particular de educação. In.: MAGALHÃES, Jonas et.al. Trabalho docente sob fogo cruzado II. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2021.
TARDIF, Maurice, LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 4 ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.