SER NEGRO NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA BRASILEIRA: UMA ANÁLISE CRÍTICA - REFLEXIVA

DESIGUALDADES DO RACISMO ESTRUTURAL CONTEMPORÂNEO SOB UM OLHAR CRÍTICO

  • Machava Aliante Xavier UFMS

Abstract

This summary provides an overview of “Being Black in Contemporary Brazilian Society: A Critical-Reflective Analysis” with the aim of rethinking the construction of this action, which is based on an abstract concept of racial democracy, allowing the inclusion of all citizens and eradicating the existing structural racism. Racial discrimination is evident throughout the context, with inequalities between whites and blacks. The emancipation of the black population presupposes more than the strictly economic dimension; it involves profound cultural, political and value dimensions. Bibliographical research was carried out, including the collection of articles and books, in the databases of the Google Scholar, Scielo and CAPES journals portal platforms. It was based on Adorno's Critical Theory. Racism operates structurally in the capitalist social formation. Strategically, it functions as a mechanism for defining social places.

References

ADORNO, Theodor W. Teoria da Semicultura. Trad. Newton Ramos de Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. M. de Abreu. Educação e Sociedade: revista quadrimestral de ciência da educação, ano XVII, No. 56, dezembro/96. Campinas: Editora Papirus, 1996.
ANDREWS, George Reid. América afro-latina: 1800- 2000. São Carlos: EdUFSCar, 2015.
ANTONIO, Robert J. Immanent critique as the core of Critical Theory. The British Journal of Sociology. v. 32, n. 3, p. 330-345, 1981.
ARAÚJO, Marta; MAESO, Silvia Rodríguez. A presença ausente do racial: discursos políticos e pedagógicos sobre História, “Portugal” e (pós-)colonialismo. Educação em Revista, Curitiba, n. 47, p. 145-171, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br. https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000100010. Acesso em: 6 Maio. 2025.
ARAÚJO, Marta; MAESO, Silvia Rodriguez. Os contornos do eurocentrismo: raça, história e textos políticos. Coimbra: Almedina, 2016.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1995
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro Educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.
HESSE, Barnor. Discourse on institutional racism: the genealogy of a concept. In: LAW, Ian; PHILLIPS, Debora; TURNEY, Laura (ed.). Institutional racism in higher education. Stoke on Trent: Trentham Books, , 2004, p. 131-147.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MINOW, Martha. Not Only for Myself: Identity, Politics, and the Law. New York: The New Press, 1997.
NOGUEIRA, Fábio. Governo Temer como restauração colonialista. Le Monde Diplomatique Brasil, Rio de Janeiro, 2012, p. 4-5.
PINZANI, Alessandro. Teoria crítica e justiça social. Civetas. v. 12, n. 1, p. 88-106, 2012.
SCHWARCZ, L. M. Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na sociedade brasileira. São Paulo: Claro Enigma, 2012.
Published
2025-07-01
Section
Resumos Expandidos