Futebol, Violência Racial E Formação Cultural:

Por uma ética da desaprendizagem

  • Thalita Pereira da Silva Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Christian Muleka Mwewa

Abstract

This extended abstract presents an analytical synthesis of the results of a research project published under the title Off-field Racism and Cultural Formation, which addresses the theme of racism in football, especially in its off-field dimension, that is, beyond the practices and discourses directly related to players' actions during matches. The focus is on the racist practices perpetrated by fans, which, even in the presence of celebrated Black athletes, continue to manifest in symbolic, verbal, and physical forms. The analysis adopts an interdisciplinary approach within the field of Human Sciences, drawing on critical theory to understand how football functions as a space for the reaffirmation of racial inequality. Theoretical frameworks by Theodor Adorno (2003), Kabengele Munanga (2006), Franz Fanon (1968), Paulo Freire (1987), and Bell Hooks (2017) are employed to support the thesis that the anti-racist struggle must shift toward the domain of culture and subjectivity, with an emphasis on the concept of unlearning. This proposal aims to destabilize the historical mechanisms of racialization and foster new practices of recognizing the Other, both in stadiums and in society at large.

Author Biography

Thalita Pereira da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/CPTL . Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/CPTL. Linha de pesquisa: Educação, Infâncias e diversidades. Professora Bilíngue pela Fundação Lowtons de Educação e Cultura - FUNLEC. Ex Bolsista do Programa Residência Pedagógica e ex bolsista do Programa Institucional de Iniciação Científica Voluntária - PIVIC/UFMS.

References

ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003.
ADORNO, T. W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2000.
FANON, F. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
MUNANGA, K. Algumas considerações sobre "raça", ação afirmativa e identidade negra no Brasil: fundamentos antropológicos. Revista USP, São Paulo, n. 68, p. 46–57, 2006.
Published
2025-05-27
Section
Resumos Expandidos