LABOR AND EDUCATION: A HISTORICAL AND ONTOLOGICAL RELATIONSHIP

UMA RELAÇÃO HISTÓRICA E ONTOLÓGICA

  • Jucilene de Souza Ruiz Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Rafael Rossi
Keywords: Labor; Education; Totality.

Abstract

Abstract: This text is an instrument through which we explain the origin, nature and social function of education. These are studies arising from the doctoral thesis in progress, based on the Marxist ontological method. For this, a bibliographical study of the works of the authors was carried out: Leontiev (2004), Lukács (2018), Netto e Braz (2012), Saviani (2007), among others. We understand that the relationship between work, education and social totality still constitutes an important dynamic for educational research to address, with the objective of approaching objectively the immanent constitution of the education complex. One of the results we envision concerns the fact that work founds education; work and education are reciprocally related in the face of social totality and the inequalities that manifest themselves at work also impact education.

 

 

Author Biography

Rafael Rossi

Possui licenciatura e mestrado em Geografia; doutorado e pós-doutorado em Educação pela UNESP/FCT, de Presidente Prudente – SP. Atua, desde 2014, como professor e pesquisador na Faculdade de Educação (FAED) e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMS em Campo Grande, MS. É líder do Grupo de Estudos Fundamentos da Educação – GEFE. Realiza pesquisa nas áreas: Formação de Professores; Ontologia e Método; Ensino de Geografia; Arte e Educação.

References

DUARTE, Newton. A individualidade para si: Contribuição a uma Crítica da Formação do Indivíduo. 3 ed. Ver. Campinas: Autores associados, 2013.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. (Tradução Rubens Eduardo Frias) 2 ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LUKÁCS, Georg. Para uma ontologia do ser social. Vol. 14 [traduzido por Sergio
Lessa e revisado por Mariana Andrade]. Maceió: Coletivo Veredas, 2018.

PAULO NETTO, J.; BRAZ, M. Economia política: Uma Introdução Crítica. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

ROSSI, R.; ROSSI, A. C. S. Educação escolar e formação de professores: A prática da crítica e a crítica da prática. Campo Grande – MS: Editora UFMS, 2020.

ROSSI, R. Lukács e a educação. Maceió: Coletivo Veredas, 2018.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: Fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v.12, n.34, p.152-180, jan./abr. 2007.
Published
2023-11-04
Section
Resumos Expandidos