O THE PLACE OF ART IN TEACHER EDUCATION:
Contributions by Lukács and Historical-Critical Pedagogy
Abstract
This writing aims to reflect on the place of art in teacher education, based on the contributions of Lukács and Historical-Critical Pedagogy. Indeed, at first we sought to explain the importance of art in human development, and then we sought to articulate this component – Art – with the foundations of historical-critical pedagogy in relation to teacher education. The technical-methodological procedures adopted to allow this study to be carried out were based on a bibliographical research, and the main sources of data were the writings on aesthetics by Lukács (1970), as well as the works linked to historical-critical pedagogy, this being our theoretical basis in this study. The study allows us to conclude that, in capitalist society, formative processes face a series of problems with regard to valuing school knowledge, where art is a part. Since art is a form of objectifying human subjectivity, it has a very important role in human development, and as such, teacher training needs to position itself in its defense.
References
ASSUMÇÃO, M. de C.; DUARTE, N. A função da arte e da educação escolar a partir de György Lukács e da pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 68, p. 208-223, jun2016 – ISSN: 1676-2584.
DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2000.
DUARTE, Newton. A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a pedagogia histórico-crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador v. 7, n. 1, p. 8-25, 2015. Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12808> 11 abril. 2023.
MATIAS, Félix. A Pedagogia Historio-Crítica: uma teoria fundamental para a formação de professores. Revista GESTO-DEBATE, Campo Grande – MS, Vol. 22, n. 10, p. 172-189, jan/dez 2022.
LUKÁCS, Georg. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. v. 2. Problemas de la mímesis. Barcelona: Grijalbo. Tradução do alemão de: Manuel Sacristan. 1966.
LUKÁCS, Georg. Introdução a uma estética marxista. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970. Tradução do italiano de: Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder, 1970.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. Prefácio. In: SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton (Org.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012. p. 1-11.
ROSSI, RAFAEL. Currículo e Formação de Professores: uma abordagem histórico-crítica. Revista GESTO-DEBATE, Campo Grande – MS, Vol. 22, n. 08, p. 146-160, jan/dez 2022.