Potencialidade e representatividade dos eventos da cultura nerd no município de Campo Grande – MS
Abstract
Tourism has been considered one of the most growing activities in the world and it is noticed that events in general lead people to move to other places with a goal of visiting, changing information, consuming as well as generating business relationships, which provides a better appreciation of receptive destinations as well as investments on the sector. Nerd Culture events gather a great amount of people all over the world, people really open to new information and that also have passion for some specific themes. The main purpose of this present work is to identify potentialities and the expressivity of Parada Nerd event in Campo Grande-MS. Methodologically, the research developed a bibliographic research as well as field research collecting information with 295 individuals. As results it was noticed that Parada Nerd public is basically composed by teenagers, natural from Campo Grande, who participate in the event with a goal of appreciation. The studied also noticed that although Parada Nerd is well visited, it doesn´t have any regional and national expressivity. Therefore, the local tourism office does not consider it as a very relevant event
Downloads
References
ABEOC Brasil. (2014). 2º Dimensionamento Econômico do Setor de Eventos. Recuperado em 24 de novembro de 2018, de https://bityli.com/9TcrX
Ansarah, M. G. dos R. (Org) (2000). Turismo: como aprender, como ensinar. São Paulo: SENAC.
Associação de Agência de Turismo Operadoras de Eventos. (2017). Eventos captados pela Embratur movimentam a economia do país. Recuperado em 17 de junho de 2017, de https://bityli.com/t6Xqn
Bicca, A. D. N., Cunha, A. P. A., Guimarães, M. H. S., & Jahnke, M. L. (2013). Identidades Nerd/Geek na web: um estudo sobre pedagogias culturais e culturas juvenis Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, 18(1), 87-104, jan./abr.
Bizzocchi, A. (1999). O clássico e o moderno, o erudito e o popular na arte. In: Líbero. São Paulo, 2(3/4), 72-76.
Canton, A. M. (1997). Eventos: da proposta ao planejamento. Coletânea Turismo em Analise. São Paulo: Escola de Comunicação e Artes da USP, 8(1), maio/junho.
Castilho, A. F. (2017) O machismo na comunidade geek e mulher que é calada no pop arte. Monografia de graduação, Universidade Federal De Juiz De Fora, Juiz de Fora, MG.
Cesca, C. G. G. (1997). Organização de Eventos. São Paulo: Summus.
Colicigno, G. B. (2017). As dificuldades das mulheres nerd: os problemas encontrados na alteridade de um grupo social. Anais do Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, Volta Redonda, RJ.
Costa, L. (2007). Movimento Armorial: o erudito e o popular na obra de Antonio Carlos Nóbrega. Campina Grande: UEPB.
Coutinho, H. R. (2010). Organização de Eventos: Curso Técnico em Hospedagem. Manaus: CETAM.
Coutinho, H. P., & Coutinho, H. R. (2007). Turismo de eventos como alternativa para o problema da sazonalidade turística. Revista Eletrônica Aboré, 03 ed.
Douglas, M., & Isherwood, B. (2004). O mundo dos bens: para uma antropologia do Consumo. Rio de Janeiro: UFRJ.
Fiske, J. (1989). Understanding popular culture. Boston: Unwin Hyman.
Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC.
Freiberger, Z. (2010). Organização de Eventos. Curitiba: Instituto Federal do Paraná.
FUNDTUR, Calendário Oficial de Eventos no MS, 2010. Disponível em: www.ms.gov.br. Acesso em: 27 de fevereiro de 2016
Galvão, D. P. (2009). Os nerds ganham poder e invadem a TV. Recuperado em 24 de novembro de 2018, de https://bityli.com/bsjcN, 2011.
Game Brasil. (2018). Pesquisa Game Brasil. Recuperado em 24 de novembro de 2018, de https://www.pesquisagamebrasil.com.br/.
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas.
Goldblatt, J. (1997). Special events: best practices in modern event management. 2.ed. Van Nostrand Reinhold, New York.
Hall, S. (2005). Note on deconstructing ‘the popular’. In: Guins, R., & Zaragoasa, O. (Eds.). Popular culture: a reader. London: SAGE Publications. cap. 6.
Kinney, D. A. (1993). Nerds to Normals: The Recovery of Identity among Adolescents from Middle School to High School. Chicago, Sociology of Education, Vol. 66.
Khumthukthit, P. (2010). A nova diplomacia pública do Japão. Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Laraia, R. B. (2006). Cultura: um conceito antropológico. 19 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Mano, G. C., & Weinmann, A. (2018). Psicanálise e cultura pop: os mitos no contemporâneo. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Martins, H. H. T. de S. (2004). Metodologia qualitativa de pesquisa. São Paulo, Universidade de São Paulo.
Matias, M. (2003). Organização de Eventos - Procedimentos e Técnicas. São Paulo: Manole.
Matos, P. (2011). O nerd virou cool: identidade, consumo midiático e capital simbólico em uma cultura juvenil em ascensão. Anais Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XVI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste – São Paulo - SP – 12 a 14 de maio de 2011 Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Matos, P. (2013). Consumo, curadoria e a construção de mapas de importância na cultura nerd (monografia de graduação) Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense.
Melo Neto F. P. (2001) de Marketing de Eventos. 3 ed. Rio de Janeiro: Sprint.
Molina, S. (2004). O Pós-Turismo. Tradução Roberto Sperling. São Paulo: Aleph.
Moura, Q. (2014). Sociedade Nerd de hoje vai muito além de estereótipo: universo de bens culturais partilhados articula identidade de grupo. Ano 47, ed. 96-Sociedade. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas.
Nugent, B. (2009). American nerd. The story of my people. First Scriber trade paperback edition. New York.
Parada Nerd (2017). Campo Grande, 2017. Recuperado em 20 de junho de 2017, de http://www.paradanerd.com.br/
Silva, A. S. (2015). Aspectos da relação entre consumo e identidades na cultura nerd. Monografia de graduação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA.
Soares, T. (2014). Abordagens teóricas para estudos sobre cultura pop. Pernambuco. Logos: comunicação e universidade.
Santos, S. Ramos, G. Ibanhez, L. Passoni, S. Barboza Filho, T. Mendes, C. (2015). O Nerd no Centro do Mercado Midiático: Comunicação e Cultura Nerd. Minas Gerais: Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.
Trigo, L. G. G. (1998). A Sociedade Pós-Industrial e o profissional do turismo. Campinas: Papirus.
Xidieh, O. E. (1.976) Cultura popular. In: Feira nacional da cultura popular. São Paulo: Sesc.
Authors/researchers who publish in Ateliê do Turismo accept the following terms:
1 - Copyright:
Authors/researchers retain their copyright, but grant Ateliê do Turismo non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution and publicity). They grant Ateliê do Turismo the right of first publication of their work/research, which will be simultaneously subject to the license indicated in point 2. Authors may establish other additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in Ateliê do Turismo, provided that their initial publication in this journal is acknowledged.
2 - License.
This work is licensed under a CC BY 4.0
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

