BETWEEN POSTS AND PARTNERSHIPS: INFLUENCER MARKETING PRACTICES IN RECEPTIVE TRAVEL AGENCY
Abstract
Influence marketing is now considered one of the digital guidelines for bringing customers closer to companies. It can be applied in the tourist market, especially in travel agencies, to connect them to their consumers even before the trip takes place, and to assist the consumer in his decision-making process. However, the use of this strategy must consider some important aspects of planning and management to obtain its results. This study aimed to identify the influence marketing practices in a receptive travel agency located in the extreme south of Santa Catarina, to understand if there is an adequate planning and management process. In the present case study, of a descriptive-exploratory nature, a questionnaire was applied with 10 open questions to the manager and, through content analysis, it was possible to verify that the agency has a certain sequence in the execution of the influence marketing, but fails in the adequacy of its objectives with the strategy, as well as in the depth of research when hiring the influencer and in the limited analysis of the metrics. Thus, an infographic was prepared for the manager about the practices adopted and also a sandwich format feedback to serve as an instrument for the development of the strategy and maximization of positive results.
Downloads
References
Acerenza, M. A. (1990). Agencias de viajes: organización y operación. México: Trillas.
Affonso, I. A. M., Cabral, N. S., Reis, J. R., Oliveira, F. F. (2018). Imagens e Imaginários do Brasil: um estudo a partir do perfil do ministério do turismo no instagram. Anais do 12º Fórum Internacional de Turismo do Iguassu. Recuperado de http://festivaldascataratas.com/forum-turismo/anais/2018/marketing-servicos/imagens-e-imaginarios-do-brasil-um-estudo-a-partir-do-perfil-ministerio-do-turismo.pdf
Andrade, B. L. S., Mota, D., Ferreira, H. P., & Perinotto, A. R. C. (2018). As mídias sociais e os influenciadores digitais na promoção de destinos turísticos. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos, 8(2), 32-42.
Andrade, C. F. (2010). Marketing: O que é? Quem faz? Quais as tendências? (2a ed.). Curitiba: Ibpex.
Barreiro, T., Dinis, G., & Breda, Z. (2019). Marketing de influência e influenciadores digitais: aplicação do conceito pelas DMO em Portugal. Marketing & Tourism Review, 4(1). https://doi.org/10.29149/mtr.v4i1.5702
Berlitz, D. K., & Rauber, L. H. (2019). Marketing de Influência e Engajamento: uma análise do perfil da Jade Seba no Instagram. In A.Rublescki (Ed.), Trilhas e Caminhos: pesquisa em comunicação (pp. 8-19). Novo Hamburgo: Feevale. Recuperado de https://www.feevale.br/Comum/midias/71a6132d-36f6-46f9-aef2-c5769a7f91b3/Trilhas%20e%20caminhos%20-%20pesquisa%20em%20comunica%C3%83%C2%A7%C3%83%C2%A3o.pdf#page=8
Bezerra, L. K. O., & Nogueira, M. P. L. (2019). Redes sociais, mídias sociais e influenciadores digitais: impactos na decisão do consumidor. Monografia (Graduação) - Curso de Administração, Universidade Federal Rural da Amazônia, Parauapebas.
Boaria, F., & Souza, L. C. (2017). A importância do marketing digital na divulgação do calendário de eventos do município de Santa Vitória do Palmar/SC sob a ótica da comunidade. Revista Turismo em Análise, 28(3), 513-531.
Campos, B. I. (2014). O infográfico como ferramenta de estímulo à leitura de artigos científicos. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Design, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Cardozo, P. F., Fernandes, D. L., & Holm, C. C. (2017). Análise da promoção turística de Prudentópolis (PR) por meio de vídeo em mídias sociais. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 10(23), 1-15.
Cortez, M. C. A., & Mondo, T. S. (2018). Comentários On-line: Formação de Expectativa e Decisão de Compra de Consumidores Hoteleiros. Revista Rosa dos Ventos, 10(1), 119-135.
Dreyer, B. M. (2017). Relações Públicas e Influenciadores Digitais: abordagens para a gestão do relacionamento na contemporaneidade. Revista Communicare, 17(esp.), 56-75.
Gil, A. C. (2009). Como elaborar projetos de pesquisa (5a ed.). São Paulo: Atlas.
Godoi, C. S. (2018). Análise da percepção de importância dos influenciadores digitais para o processo de decisão de compra: um estudo exploratório. Monografia (Graduação) - Curso de Administração, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo.
Gratão, P. (2020). Como as empresas estão usando o TikTok para se relacionar com consumidores. Recuperado de https://revistapegn.globo.com/Banco-de-ideias/Mundo-digital/noticia/2020/03/como-empresas-estao-usando-o-tiktok-para-se-relacionar-com-consumidores.html
Gretzel, U. (2018). Influencer marketing in travel and tourism. In Sigala, M. & Gretzel, U. (Eds.), Advances in Social Media for Travel, Tourism and Hospitality: New Perspectives, Practice and Cases, pp. 147-156. New York: Routledge.
Hueso, E. G. (2017). Nuevas tendencias en el marketing de influencia: el caso de Instagram. Monografia (Graduação) - Curso de Administración y Dirección de Empresas, Universidad Politécnica de Cartagena, Cartagena.
Imme, A. (2020). Ranking das Redes Sociais. Recuperado de https://resultadosdigitais.com.br/blog/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil/
Kádeková, Z., & Holienčinová, M. (2018). Influencer marketing as a modern phenomenon creating a new frontier of virtual opportunities. Communication Today, 9(2), 90-105.
Karhawi, I. S. (2016). Influenciadores digitais: o Eu como mercadoria. In E. Saad, & S. C. Silveira (Org.), Tendências em comunicação digital (1a ed., pp. 38-59). São Paulo: ECA-USP.
Karhawi, I. S. (2017). Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Revista Communicare, 17(esp.), 46-61.
Karhawi, I. S. (2018). De blogueira à influenciadora: motivações, ethos e etapas profissionais na blogosfera de moda brasileira. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Ciências da Comunicação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Karhawi, I. S. (2019). Crises geradas por influenciadores digitais: propostas para prevenção e gestão de crises. Anais do XIII Congresso Brasileiro Científico de Comunicação Organizacional e de Relações Públicas. Recuperado de http://abrapcorp.org.br/site/manager/arq/(cod2_22771)IssaafKarhawi_GT6_Abrapcorp2019.pdf
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0: do tradicional ao digital. Rio de Janeiro: Sextante.
Kraus, C. B. (2018). Mídias Sociais e Turismo: interfaces da satisfação com o engajamento dos visitantes do Festival Brasileiro de Cerveja, Blumenau, SC, Brasil. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Acadêmico em Turismo e Hotelaria, Universidade do Vale do Itajaí, Balneário Camboriú.
Larrossa, L. (2019). Como medir o engajamento do seu Instagram. Recuperado de https://lucianolarrossa.com/como-medir-engajamento-meu-instagram/#:~:text=Como%20calcular%20a%20taxa%20de%20engajamento%20de%20um%20post&text=Escolha%20uma%20publica%C3%A7%C3%A3o%20e%20some,taxa%20de%20engajamento%20daquele%20post
Loubach, M. B. S., Madeira, P. A., & Coelho, M. A. P. (2019). Os influenciadores digitais como uma nova estratégia de marketing turístico. Anais do XIII Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online. Recuperado de https://eventos.textolivre.org/moodle/mod/forum/view.php?id=749
Machado, D. T., Antunes, J. R. C., & Monteiro, L. S. (2007). Relações públicas: evolução teórico-conceitual e percepções sobre a atividade. Anais do XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Recuperado de http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R2347-1.pdf
Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2018). Metodologia Científica (7a ed.). São Paulo: Atlas.
Ministério do Turismo. (2015). Marketing de Destinos Turísticos. Recuperado de http://www.turismo.gov.br/sites/default/turismo/o_ministerio/publicacoes/downloads_publicacoes/Marketing_Destinos_Turisticos.pdf
Peres, L. G., & Karhawi, I. S. (2017). Influenciadores Digitais e Marcas: um mapeamento exploratório. Anais do X Simpósio Nacional da ABCiber, 1675-1696. Recuperado de http://www.abciber.org.br/anais-abciber-2017.pdf
Pereira, L. A., Danielce, T. R., & Bidarte, M. V. D. (2019). Mídias sociais e sua importância na captação de clientes: um estudo exploratório no setor hoteleiro de Chuí/RS-Brasil. Revista Iberoamericana de Turismo, 9(1), 175-199.
Perinotto, A. R. C., & Siqueira, R. A. (2018). As novas tendências do marketing digital para o setor turístico. Revista Turismo: Estudos & Práticas, 7(2), 186-215.
Pitta, L. C. P. (2016). Os desafios das agências de viagens no ambiente da desintermediação dos negócios. Monografia (Graduação) - Curso de Turismo, Universidade Federal Fluminense, Niterói.
QualiBest (2018). Influenciadores Digitais. São Paulo: Instituto QualiBest. Recuperado de https://www.institutoqualibest.com/landing-influenciadores/
Richardson, R. J. (2017). Pesquisa Social: métodos e técnicas (4a ed.). São Paulo: Atlas.
Ruiz, T. C. D., Manosso, F. C., & Bizinelli, C. (2018). O Marketing Digital e os Destinos Turísticos: Uma Análise das Estratégias Online. Anais do 12º Fórum Internacional de Turismo do Iguassu. Recuperado de https://festivaldascataratas.com/forum-turismo/anais/2018/marketing-servicos/o-marketing-digital-e-os-destinos-turistico.pdf
Ruschmann, D. V. M. (1999). Marketing Turístico: um enfoque promocional (4a ed.). Campinas: Papirus.
Sánchez, D. A. B. (2016). Evolución del marketing de influencers en los últimos años: España. Monografia (Graduação) - Curso de Publicidad y Relaciones Públicas, Universidad de Sevilla, Sevilla.
Schermann, D. (2019). Pesquisa de mercado: o que é, como fazer e questionários de pesquisa. Recuperado de https://blog.opinionbox.com/pesquisa-de-mercado-o-que-e/
Sebrae (2014). Ideias de Negócios: agência de turismo receptivo. Recuperado de http://observatorio.sebraego.com.br/tendenciaseoportunidades2014/wp-content/uploads/2014/07/agencias-de-turismo-receptivo.pdf
Sebrae (2016). Inovação nas agências de turismo receptivo. Recuperado de https://m.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/inovacao-nas-agencias-de-turismo-receptivo,a262de00ec875510VgnVCM1000004c00210aRCRD
Silva, D. B. R. (2011). Agências de Viagem e Turismo. Manaus: Centro de Educação Tecnológica. Recuperado de http://proedu.rnp.br/bitstream/handle/123456789/629/AgenciadeViagenseTurismo_PB_CAPA_ficha_ISBN_20130510.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Suta, C. (2016). Cómo usar el marketing de influencia para que sea una inversión redituable. Recuperado de https://www.merca20.com/como-usar-el-marketing-de-influencia-para-que-sea-una-inversion-redituable/
Tariq, H. (2019). Por que micro-influenciadores são tão importantes. Recuperado de https://forbes.com.br/negocios/2019/06/por-que-micro-influenciadores-sao-tao-importantes/
Terra, C. (2017). Do broadcast ao socialcast: apontamentos sobre a cauda longa da influência digital, os microinfluenciadores. Revista Communicare, 17(esp.), 80-99.
Torre, F. (2001). Agências de viagens e transportes. São Paulo: Roca.
Authors/researchers who publish in Ateliê do Turismo accept the following terms:
1 - Copyright:
Authors/researchers retain their copyright, but grant Ateliê do Turismo non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution and publicity). They grant Ateliê do Turismo the right of first publication of their work/research, which will be simultaneously subject to the license indicated in point 2. Authors may establish other additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in Ateliê do Turismo, provided that their initial publication in this journal is acknowledged.
2 - License.
This work is licensed under a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
The license allows sharing (copy and redistribute the material in any medium or format), giving due credit to the author(s)/researcher(s) and the journal, but may not use the material for commercial purposes. In case of remixing, transformation or creation from the article, the modified material may not be distributed. The author(s)/researcher(s) have permission for distribution by various means to the scientific and academic community, and are encouraged to distribute in institutional repositories or on their personal pages, bearing in mind that this process may cause productive changes, such as research impact and appropriate citations of the published work.