Afrotourism as a non-formal education experience

Keywords: Pedagogical Tourism, Afro-centric Tourism, Afrotourism, Cultural Heritage, Little Africa

Abstract

The general aim of this study was to investigate how afrotourism, from the perspective of afrocentred pedagogical tourism, can contribute to racial literacy, knowledge about the history of slavery and Afro-Brazilian historical and cultural heritage. Based on a qualitative and exploratory approach, the following stages were carried out: a) a bibliographic survey to understand the theoretical-conceptual discussion on Afro-tourism and pedagogical tourism; b) documentary research in Porto Maravilha magazines; c) field research using systematic observation during the pedagogical itinerary with high school students in Pequena África/Rio de Janeiro; d) application of questionnaires with the students; d) categorical-thematic content analysis. The results showed that ancestral knowledge about the history of these places, the struggle and resistance of the African people and the process of reminiscence contributed to the formation of a critical, affective and sensitive view of slavery and the physical and psychological suffering of enslaved people. As a result, we realised that the Afrocentric pedagogical itinerary in Pequena África/RJ contributed to and facilitated the teaching-learning process of the history of slavery and Afro-Brazilian culture. It has also become a tool for public and private educational institutions to comply with Law 10.639/2003.

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Author Biographies

Marina Hastenreiter Silva, Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (FAETEC/RJ)

Mestre em Turismo pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Turismo da Universidade Federal Fluminense (PPGTUR-UFF). Docente no Eixo Turismo, Hospitalidade e Lazer na Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC) do Rio de Janeiro. Email: marina.silva@prof.eteab.faetec.rj.gov.br

Thamata Marini Grossi da Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Bacharel em Hotelaria (UFRRJ). Email: thamy.marini@gmail.com

Mayra Laborda Santos, Universidade Federal do Amazonas

Doutoranda em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestra em Turismo pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e graduanda em Sociologia pela mesma instituição. Bacharela em Turismo pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). E-mail: mayra_laborda@id.uff.br

Ivan Conceição Martins da Silva, Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (FAETEC/RJ)

Doutorando em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Mestre em Turismo pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e Bacharel em Turismo pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professor no eixo Turismo, Hospitalidade e Lazer na Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC) do Rio de Janeiro. Email: ivancmsilva23@gmail.com

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Published
2025-04-02
How to Cite
Silva, M. H., Silva, T. M. G. da, Santos, M. L., & Silva, I. C. M. da. (2025). Afrotourism as a non-formal education experience. ATELIÊ DO TURISMO, 8(1), 67 - 93. https://doi.org/10.55028/at.v8i1.19942
Section
AFROTURISMO