DIALECTICS AS METHODOLOGICAL CONCEPTION AND COMIC BOOKS AS A METHOD FOR PHILOSOPHY TEACHING

Keywords: Dialectic. Methodological conception. Method. Comic books.

Abstract

The article presents the methodological conception of Philosophy teaching, as a theoretical foundation for teaching and learning Philosophy in basic education. The methodological conception is the dialectic proposed by Mauricio Abdalla, from Hegel and Marx, to support the educational practice of the philosopher-educator. The article also presents the relationship between the dialectical methodological conception and the comic book method, demonstrating its potential in Philosophy classes, demonstrated in a classroom experience that appropriated this relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro Luiz Modesto, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professor de Filosofia no ensino fundamental e médio.  

References

ABDALLA, Mauricio. Educar para a cooperação: a nova racionalidade e as perspectivas para a educação crítica. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Vitória: UFES, v. 1, 2009a.

ABDALLA, Mauricio. Como ensinar Filosofia: o desafio do filósofo-educador. 1ª. ed. São Paulo: Mercuryo Jovem, 2009b.

BRANDÃO, D. A linguagem dos quadrinhos – curso quadrinhos em sala de aula. Fascículo 3. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2017.

CIRNE, M. A linguagem dos quadrinhos. 3ª. ed. Petrópolis: Vozes, 1971.

EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

KONDER, L. O Que é Dialética (Coleção Primeiros Passos). São Paulo: Brasiliense, 2008.

SANTOS, R.; NETO, E. S. Narrativas gráficas como expressão do ser humano In: NETO, E. S.; SILVA, M. R. P. (org). Histórias em quadrinhos e práticas educativas. Volume II: os gibis estão na escola, e agora? 1. ed. São Paulo: Criativo, 2015. p.15–25.

Published
2020-12-31
How to Cite
Modesto, S. L. (2020). DIALECTICS AS METHODOLOGICAL CONCEPTION AND COMIC BOOKS AS A METHOD FOR PHILOSOPHY TEACHING. Eleuthería - Revista Do Mestrado Profissional Em Filosofia Da UFMS, 5(ESPECIAL), 76 - 90. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/reveleu/article/view/12196
Section
Artigos