DIALECTICS AS METHODOLOGICAL CONCEPTION AND COMIC BOOKS AS A METHOD FOR PHILOSOPHY TEACHING
Abstract
The article presents the methodological conception of Philosophy teaching, as a theoretical foundation for teaching and learning Philosophy in basic education. The methodological conception is the dialectic proposed by Mauricio Abdalla, from Hegel and Marx, to support the educational practice of the philosopher-educator. The article also presents the relationship between the dialectical methodological conception and the comic book method, demonstrating its potential in Philosophy classes, demonstrated in a classroom experience that appropriated this relationship.
Downloads
References
ABDALLA, Mauricio. Educar para a cooperação: a nova racionalidade e as perspectivas para a educação crítica. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Vitória: UFES, v. 1, 2009a.
ABDALLA, Mauricio. Como ensinar Filosofia: o desafio do filósofo-educador. 1ª. ed. São Paulo: Mercuryo Jovem, 2009b.
BRANDÃO, D. A linguagem dos quadrinhos – curso quadrinhos em sala de aula. Fascículo 3. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2017.
CIRNE, M. A linguagem dos quadrinhos. 3ª. ed. Petrópolis: Vozes, 1971.
EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
KONDER, L. O Que é Dialética (Coleção Primeiros Passos). São Paulo: Brasiliense, 2008.
SANTOS, R.; NETO, E. S. Narrativas gráficas como expressão do ser humano In: NETO, E. S.; SILVA, M. R. P. (org). Histórias em quadrinhos e práticas educativas. Volume II: os gibis estão na escola, e agora? 1. ed. São Paulo: Criativo, 2015. p.15–25.
Copyright (c) 2020 Sandro Luiz Modesto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / à autora / aos autores / às autoras.