NOTES ON THE PROCESS OF INSTITUTIONALIZATION OF PHILOSOPHY TEACHING IN BRAZIL

Keywords: Teaching of Philosophy. Institutionalizaztion. Education.

Abstract

The objective of this text is to problematize the process of institutionalization and autonomization of philosophy teaching in Brazil, which had as its most characteristic feature, the delayed character of its institutionalization. To contribute to the understanding of this process, we will seek to identify its different periods and the characteristics corresponding to each one. In general, these periods correspond to the hegemonic functions performed by different ideologies and "ideological apparatuses" throughout this process and, we can identify four distinct moments, which had its beginning with the process of Portuguese colonization.

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Author Biography

Pedro Leão da Costa Neto, Universidade Tuiuti do Paraná

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Paraná (1985) e doutorado em Ciências Humanas na Área de Filosofia pela Universidade de Varsóvia (1996). Membro do Comitê Editorial das Revistas Crítica Marxista e Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Professor adjunto do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd (Mestrado e Doutorado) e do Curso de História da Universidade Tuiuti do Paraná. Atua na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia Social, pesquisando principalmente os seguintes temas: Pensamento de Marx e a Tradição Marxista; Pensamento Social na Europa Oriental e História da Filosofia e das Instituições de Ensino de Filosofia no Brasil.

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Published
2024-08-06
How to Cite
Leão da Costa Neto, P. (2024). NOTES ON THE PROCESS OF INSTITUTIONALIZATION OF PHILOSOPHY TEACHING IN BRAZIL. Eleuthería - Revista Do Mestrado Profissional Em Filosofia Da UFMS, 8(15), 161 - 172. https://doi.org/10.55028/eleu.v8i14.18562
Section
Dossiê Temático