THE NOTION OF EXPERIENCE BETWEEN THE SEARCH FOR SUBJECTIVATION AND THE PRIMACY OF SUBJECT
Foucault reinterpreting Bataille
Abstract
The present paper seeks to investigate the supposed rupture that Foucault himself identifies at the beginning of his philosophical trajectory as a distancing from the institutional philosophy of his time. For this end, we present a certain foucauldian reading of the notion of experience, which operates an antagonism between what the author considers as the notion of experience derived from phenomenology and another notion of experience, the notion of experience as a creative authority, characterized from his interpretation of Bataille's thought. As a result, we delineate the movement that instigates Foucault to carry out a nietzschean curve in opposition to the dominant humanist perspective and, with that, to develop an entire enterprise of desubjectivation. Finally, we present the development of the author's thought regarding sexuality in order to question the signs of a fading of Bataille's influence in his last writings.
Downloads
References
BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução de Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2014.
BECKETT, Samuel. Esperando Godot. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2009.
FOUCAULT, Michel. Dits et écrits I (1954-1975). Paris: Éditions Gallimard, 2001.
FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos III: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Organização de Organização de Manoel Barros da Motta. Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. 2° edição. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: Curso no Collège de France (1981-1982). Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. 3° edição. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber. Tradução Maria Thereza da Costa e J. A. Guilhon Albuquerque. 21° reimpressão. Rio de Janeiro: Graal, 2011.
FOUCAULT, Michel. Ditos & escritos II: Arqueologia das Ciências e Histórias dos Sistemas de Pensamento. Organização de Manoel Barros da Motta. Tradução de Elisa Monteiro. 3° edição. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.
FOUCAULT, Michel. Aulas sobre a vontade de saber: Curso no Collège de France (1979 - 1980). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.
FOUCAULT, Michel. Dits et écrits II (1976-1988). Paris: Éditions Gallimard, 2017.
FOUCAULT, Michel. Folie, Langage, Littérature. Edição estabelecida por Henri-Paul Fruchaud, Daniele Lorenzini e Judith Revel. Paris: Librairie Philosophique J. VRIN, 2019.
FOUCAULT, Michel. Sobre a sexualidade: cursos e trabalhos de Michel Foucault antes do Collège de France. Tradução de Vera Ribeiro. 1° edição. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
MACHADO, Roberto. Impressões de Michel Foucault. São Paulo: N-1 Edições, 2017.
NALLI, Marcos. Um rastro a desaparecer na praia do pensamento: Foucault e a fenomenologia. Revista da Abordagem Gestáltica, v. 15, n. 2, p. 108-114, jul-dez, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.18065/RAG.2009v15n2.5.
REVEL, Judith. La pensée verticale: une éthique de la problématisation. In: GROS, Frédéric. Le courage de la vérité. Paris: Presses Universitaires de France, 2015.
SARDINHA, Diogo. As duas ontologias críticas de Foucault: da transgressão à ética. Trans/Form/Ação, Marília, v. 33, n. 2, p. 177-192, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-31732010000200011.
TERREL, Jean. Politiques de Foucault. Paris: Presses Universitaires de France, 2010.
Copyright (c) 2023 Lorrayne Colares
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / à autora / aos autores / às autoras.