TEACHING PHILOSOPHY: WHERE TO START?

Keywords: Philosophy. Teaching practices. Democracy.

Abstract

One of the great challenges for newly graduated teachers in philosophy is "how to teach". It is not uncommon for a young professional to feel lost to high school students, not knowing which teaching strategies to use to develop a good job. Our article shares some teaching practices that can assist teachers in the field, not only young professionals, but also the more experienced teachers who want to improve their classes. Firstly, we present practices aimed at awakening students' interest in philosophical problems. In a second moment we explain some practices that allow the student to apply the knowledge acquired in the classes on ethics, political philosophy and logic. In the end, we discuss how the teaching practices proposed here are aligned to a "education for democracy" project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maikon Chaider Silva Scaldaferro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professor do Instituto Federal do Espírito Santo.

Claudiana Campanharo, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui mestrado em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014), graduação em Licenciatura Plena em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2007) e graduação em Bacharelado em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2010). Atualmente é professora na Secretaria Municipal de Educação e professora e na Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo. Tem experiência na área de Filosofia, e interesse na de Filosofia Política, Ensino de Filosofia, Psicanálise e Educação.

References

ARISTÓTELES. A Política, Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

BOBBIO, Noberto. O futuro da democracia. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados/Cortez, 1989.

GALLO, Sílvio. Chegou a hora da Filosofia. Revista educação. Disponível em: http://revistaeducacao.uol.com.br/textos.asp?codigo=12008 Acesso: set. 2018.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa II: crítica de la razón funcionalista. Madri: Taurus Humanidades, 1987.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.

RAWLS, John. Justiça e Democracia. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published
2019-10-04
How to Cite
Chaider Silva Scaldaferro, M., & Campanharo, C. (2019). TEACHING PHILOSOPHY: WHERE TO START?. Eleuthería - Revista Do Mestrado Profissional Em Filosofia Da UFMS, 4(6), 84 - 95. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/reveleu/article/view/7984
Section
Artigos