TEACHING PHILOSOPHY: WHERE TO START?
Abstract
One of the great challenges for newly graduated teachers in philosophy is "how to teach". It is not uncommon for a young professional to feel lost to high school students, not knowing which teaching strategies to use to develop a good job. Our article shares some teaching practices that can assist teachers in the field, not only young professionals, but also the more experienced teachers who want to improve their classes. Firstly, we present practices aimed at awakening students' interest in philosophical problems. In a second moment we explain some practices that allow the student to apply the knowledge acquired in the classes on ethics, political philosophy and logic. In the end, we discuss how the teaching practices proposed here are aligned to a "education for democracy" project.Downloads
References
ARISTÓTELES. A Política, Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.
BOBBIO, Noberto. O futuro da democracia. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados/Cortez, 1989.
GALLO, Sílvio. Chegou a hora da Filosofia. Revista educação. Disponível em: http://revistaeducacao.uol.com.br/textos.asp?codigo=12008 Acesso: set. 2018.
HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa II: crítica de la razón funcionalista. Madri: Taurus Humanidades, 1987.
NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.
RAWLS, John. Justiça e Democracia. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / à autora / aos autores / às autoras.