THINKING IN IMAGES, THINKING IN THE ENCOMPASSING
Introdução ao pensar na pós-modernidade, ao pensar do Abrangente, ao pensar pré-consciente
Abstract
This is an outline of the general lines of thinking in images, understood together with thinking in the Encompassing, as one of the modes of thinking of the Encompassing. It seeks initially to present the epistemic nature of thinking in images, while thinking at a free and concrete time, as opposed to thinking for concepts or representations and even for images, in turn servile and abstract. Next, the ontological and more properly metaphysical - normative character of this thinking is discussed; especially its homology with being and, in view of this, the way in which, within the framework of such homology, the real imposes itself as the singular in which, in each case, the Encompassing is shown as opposite to the ideal. Finally, the operative element of the thinking of images, its figurative character, or rather, figural, is thematized.Downloads
References
ARISTÓTELES. De Anima. Apresentação, tradução e notas de Maria Cecília Gomes dos Reis. São Paulo: Ed. 34, 2006.
ARISTOTLE, De anima. With translation, introduction and notes by R. D. Hicks. Cambridge: Cambridge University Press, 1907
BOTELLA, C.; BOTELLA, S. La figurabilité psychique. Paris: In Press Éditions, 2007.
BOULNOIS, O. Être et representation. Paris: PUF, 1999.
CARBONE, M. La chair des images: Merleau-Ponty entre peinture et cinéma. Paris: Vrin, 2011.
FEIJOO, A. M. L. C. Existência & psicoterapia: da psicologia sem objeto ao saber fazer da clínica psicológica existencial. 1. ed. Rio de Janeiro: IFEN, 2017.
FREUD, S. Gesammelte Werke: Psychoanalytische Studien + Theoretische Schriften + Briefe. E-artnow [Kindle], 2015.
HEGEL, G. W. F. Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften III. Die Philosophie des Geistes. Werke 10. Frankfürt a.M.: Suhrkamp, 1970.
HEGEL, G. W. F. Wissenschaft der Logik, Werke 5. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1969.
HÖSLE, V. Begründungsfragen des objektiven Idealismus. In FORUM FÜR PHILOSOPHIE BAD HOMBURG (Hrsg.). Philosophie und Begründung. Frankfürt am Main: Suhrkamp, 1987, p. 212-267.
JASPERS, K. Einführung in die Philosophie. Zwölf Radiovorträge. München: Piper, 1953.
JASPERS, K. Von der Wahrheit, München: Piper, 1947.
MARIETTA JR., D. E., Conscience in Greek Stoicism. In Numen, 17, 3 (1970): 176-187.
MERLAN, Ph. From Platonism to Neoplatonism. The Hague: Martinus Nijhoff, 1975.
SCHELLING, F. W. J. System des transcendentalen Idealismus. Mit einer Einleitung von Walter Schulz. Hrsg. von Ruth-Eva Schulz. Hamburg: Felix Meiner, 1957.
SILVA, M. M. da. Prefácio. In SCHELLING, F. W. J. Dedução geral do processo dinâmico. Trad. Gabriel Almeida Assumpção. São Paulo: LiberArs, 2018.
SILVA, M. M. DA. O que é filosofia da manência? Prolegômenos à ideia de uma metafísica pós-moderna. Guarapuava: Projeto Katholou, agosto de 2017. [PREPRINT].
SILVA, M. M. DA. Intencionalidade em Aristóteles? Uma confrontação inicial com a leitura brentaniana de De anima 424a18. In Guairacá - Revista de Filosofia, v. 33, n. 2, (2017): 43-64.
SILVA, M. M. DA. O problema do início e a questão do Abrangente. Linhas fundamentais de uma metafísica pós-moderna. In SILVA, M. M. DA (Org.). Ser e pensar, inícios. São Paulo: Todas as Musas, 2016, p. 221-254.
SILVA, M. M. DA. Sobre a insuficiência da noção hegeliana do Ser e suas consequências na determinação do Conceito puro enquanto a verdade do Ser e da Essência. In CARVALHO, M., FIGUEIREDO, V. (Org.). Filosofia alemã de Kant a Hegel. São Paulo: ANPOF, 2013, p. 411-429.
VAZ, H. C. DE LIMA. Escritos de Filosofia II. Ética e Cultura. São Paulo, Loyola, 1988.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / à autora / aos autores / às autoras.