Formação e prática docente no ensino superior de saúde com foco na gestão democrática

  • Beatriz Maria dos Santos Santiago Ribeiro Universidade de São Paulo
  • Fabio Scorsolini Comin
  • Rita de Cassia de Marchi Barcelos Dalri

Abstract

It aimed to reflect on the contributions of democratic management, specifically, in teacher training and practice, covering the participation of teachers in the construction of quality, democratic and egalitarian education. It is a synthesis presented by brief considerations on democratic management and proposes action in the formation of teaching practice, together with the management team. It is noteworthy that the principle of democratic management ensures the participation and cooperation of all subjects involved in the teaching-learning process, but in some university contexts it has been little addressed in the formation and practice of higher education in health. In this way, it showed that the university space and its organization must be an integrating environment, in which all subjects involved in the teaching-learning process have an active voice and can participate and cooperate for the construction of an egalitarian and quality school.

References

1. Castells M, Chemla P. A galáxia da Internet. 2001.
2. Almeida JPGA; Silva SB. Pedagogia do oprimido 50 anos depois: a atualidade de Paulo Freire. Revista Inter Ação, v. 46, n. ed. especial, p. 977-992, 2021.
3. Api E. O uso das tecnologias da informação e comunicação no ensino da geografia. Revista Científica Multidisciplinar O Saber-ISSN 2675-9128, v. 1, n. 6, 2021.
4. Paro V. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Revista educação & pesquisa. São Paulo: v. 36, n. 3, p. 768-778, set/dez, 2010.
5. Veiga IPA. Projeto Político Pedagógico: Uma construção coletiva. Brasília: Sindicato dos Professores do Distrito Federal, 2014.
6. Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988.
7. Loguercio RQ; Del Pino JC. Os discursos produtores da identidade docente. Ciência & Educação (Bauru), v. 9, n. 1, p. 17-26, 2003.
8. Isaia SMA. Os movimentos da docência superior: construções possí­veis nas diferentes áreas de conhecimento. Projeto de Pesquisa PQ – CNPq, 2010- 2012.
9. Batista NA. Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise. Trabalho, educação e saúde, v. 3, n. 2, p. 283-294, 2005.
10. Brasil. Lei de diretrizes e bases da educação nacional: nova LDB (lei n. 9.394/96). Rio de Janeiro: Qualiltymark, 1997.
11. Brasil. Plano nacional de educação: lei federal n. 13.005, de 25 de junho de 2014.
12. Neto FRGX, Neto DL, Cunha ICKO; Ribeiro MA, Freire NP; Kalinowski CE; Albuquerque IMAN.  Reflexões sobre a formação em Enfermagem no Brasil a partir da regulamentação do Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, p. 37-46, 2019.
13. Machado MH, Vieira ALS, Oliveira E. Gestão, Trabalho e Educação em Saúde: perspectivas teórico-metodológicas. In: Baptista TWF, Azevedo CS, Machado CV, organizadoras. Políticas, planejamento e gestão em saúde: abordagens e métodos de pesquisa Rio de Janeiro: Fiocruz, p. 294-321, 2015.
14. Battistel ALHT, Aguiar ISM, Tonús D; Vargas, TLG.  Entre conhecimentos específicos e pedagógicos: dificuldades encontradas em docentes da área da Saúde. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 20, n. 2, p. 107-115, 2015.
15. Cunha M; Isaia SM. Professor da Educação Superior. In: Morosini, M. (Ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária: glossário. Porto Alegre: Inep, 2002. v.2.
16. Rios TA. É possível formar professores sem a Didática. Didática e Prática de Ensino: Diálogos sobre a Escola, a Formação de Professores e a Sociedade. Fortaleza: EdUECE, v. 4, p. 643-653, 2015.
17. Ferreira N. Gestão democrática da educação para uma formação humana: conceitos e possibilidades. Em aberto, v. 17, n. 72, 2000.
18. Oliveira R; Adriâo T. Gestão, financiamento e Direito à Educação, São Paulo: Xamã, 3ed. 2007.
19. Adrião T; Camargo RB. A gestão democrática na Constituição Federal de 1988. Gestão, financiamento e direito à educação: análise da LDB e da Constituição Federal. São Paulo: Xamã, p. 69-78, 2001.
20. Gracindo RV. O gestor escolar e as demandas da gestão democrática: exigências, práticas, perfil e formação. Retratos da Escola, v. 3, n. 4, 2009.
21. Araújo IL. Foucault, para além de “Vigiar e punir”. Revista de Filosofia Aurora, v. 21, n. 28, p. 39-58, 2009.
22. Cury CRJ. Gestão democrática da educação: exigências e desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, São Bernardo do Campo, v. 18, n. 2, 2002.
23. Soares SR; Cunha M. Programas de pós-graduação em Educação: lugar de formação da docência universitária? Revista Brasileira de Pós-Graduação, v.7, n.14, p.577-604, 2010.
24. Felden EL. Desenvolvimento profissional docente: desafios e tensionamentos na educação superior na perspectiva de coordenadores de área. Rev. Bras. Estud. Pedagog. [online]. 2017, v.98, n.250, pp.747-763.
25. Almeida MI< Pimenta SG. Pedagogia universitária: Valorizando o ensino e a docência na universidade. Rev. Port. de Educação, Braga, v. 27, n. 2, p. 7-31, jun. 2014.
26. Bolzan DPV; Isaia SMA; Maciel, AMR. Formação de professores: a construção da docência e da atividade pedagógica na Educação Superior. Revista Diálogo Educacional, v. 13, n. 38, p. 49-68, 2013.
27. Garcia C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora,1999.
Published
2022-11-02