VEGETABLE GARDEN AT SCHOOL IN TIMES OF PANDEMIC

vegetable garden in the pandemic

  • Pedro Guilherme Niaradi Prefeitura Municipal de Campinas
Keywords: COVID-19; Environmental Education; Elementary School.

Abstract

The objective of the study was to describe the process of implantation of a vegetable garden based on agroecological principles in a public school located in the city of Campinas/SP as a pedagogical tool in pandemic times. This is a qualitative, descriptive, pedagogical intervention study. The results indicated that students assimilated the concepts of mathematics, Portuguese, science, geography and history in a more powerful and interdisciplinary way, were involved with the project and developed the habit of consuming vegetables. Environmental education projects through vegetable garden in school is an important tool for the construction of knowledge in times of pandemic.

References

Referências

Vazquez DA, Caetano SC, Schlegel R, Lourenço E, Nemi A, Slemian A, Sanchez ZM. Vida sem escola e saúde mental dos estudantes de escolas públicas na pandemia de Covid-19. Saúde debate. 2022; 46:304-17.

Hale T, Angrist N, Goldszmidt R, Kira B, Petherick A, Phillips T, Webster S, Cameron-Blake E, Hallas L, Majumdar S, Tatlow H et al. A global panel database of pandemic policies: Oxford COVID-19 Government Response Tracker. Nat. Hum. Behav. 2021; 5:529-38.

Vieira MF, Silva CMS. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Rev. Bras. Inform. Educ. 2020; 28: 1013-31.

Magalhães RCS. Pandemia de covid-19, ensino remoto e a potencialização das desigualdades educacionais. Hist Cienc Saude Manguinhos. 2021; 28: 1263-67.

Dias E, Pinto FCF. A Educação e a Covid-19. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. 2020; 28:545-54.

Gadotti M. A Escola dos Meus Sonhos. Instituto Paulo Freire, São Paulo IPF. 2019.

Altieri M. Agroecologia: bases para uma agricultura sustentável. São Paulo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, AS-PTA. 2012.

Sorrentino M, Traiber R, Mendonça P, Ferraro LAJ. Educação ambiental como política pública. Educ. Pesqui. 2005; 31: 285-99.

Cancelier JW, Beling HM, Facco J. A educação Ambiental e o papel da horta escolar na educação básica. Rev. Geogr. (Recife, Online). 2020; 27:199-218.
Rodrigues MD, Cipriano DM, Estevam BS, Calheiros DLM, Veras FQN, Leitão AS. A educação ambiental através da horta escolar: um estudo de caso entre duas escolas da cidade de Rio Grande/RS. Revista Tempos E Espaços Em Educação. 2018; 11:217-31.

Santos Al, Laranjeira RKS, Pereira RA, Cota MRC, Silva LV, Souza ER. A criação de uma horta escolar como ferramenta ao ensino de Educação Ambiental. Braz. J. Develop, 2020; 6: 78811-27.

Freire P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo, Paz e Terra. 2019.

Luck H. Pedagogia Interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. São Paulo, Ed. Vozes, 2013.

Oliveira FR, Pereira ER, Pereira AJ. Horta escolar, educação ambiental e a interdisciplinaridade. Revbea. 2018; 13:10-31.

Damiani MF, Rochefort RS, Castro RF, Dariz MR, Pinheiro SS. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação (UFPel). 2013; 45:57-67.

Lima AM, Pereira JS, Araújo SNR, Sousa JYB, Mello DSCRF, Brito KSA, Silva VF. A horta escolar agroecológica como estratégia de enfrentamento à pandemia de Covid-19. Res. Soc. Dev. 2022; 11: e287111537244.

Lopez DE, Frelat R, Badstue LB. Towards gender-inclusive innovation: Assessing local conditions for agricultural targeting. PLoS ONE. 2022;17: e0263771.

Santos LS, Rocha RS, Santos JP, Araújo LR, Costa MD, Silva MDP, Santos CB. Horta viva: a produção de hortaliças orgânicas no ambiente escolar como ferramenta de ensino na educação ambiental e alimentar. Revbea. 2022; 17:65-78.
Published
2023-08-22