“Vera Verão, an almost woman”

The actor’s mask on Brazilian TV from Cross-Dressing

  • Nathally Almeida Sena Universidade Federal de Mato Grosso

Abstract

This article proposes an analysis of the Cross-dresser scenic performance on Brazilian television, specifically in auditorium programs, through the performance of actor Jorge Lafond as his character Vera Verão. The objective is to take a critical look at how stereotypes emerge in these networks, assuming character positions, and how this contributes to the naturalization of the prominent figure in the process of social insertion. We will explore how Lafond's performance built repertoires and networks of sociability, examining the role of this representation in the social dynamics of the period in question. By focusing on this artistic expression on Brazilian television, we seek to understand how the Cross-dresser performance not only entertained the public, but also challenged social norms, thus contributing to anti-hegemonic projects within the Latin American media landscape of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DO TRAVESTISMO ÀS TRAVESTILIDADES”: UMA REVISÃO DO DISCURSO ACADÊMICO NO BRASIL ENTRE 2001-2010 Marília dos Santos Amaral, Talita Caetano
ESCOSTEGUY, Ana Carolina D. Dossiê Crise, Feminismo e Comunicação–https://revistaecopos.eco.ufrj.br/ISSN 2175-8689 –v. 23, n. 3, 2020DOI: 10.29146/eco-pos. v23i3.27643.
FERNANDES, Sílvia. Grupos Teatrais – Anos 70. Campinas: Editora da Unicamp, 2000.
FERRYS, Lesley. Crossing the stage controversies on cross-dressing.nRoutledge. EUA.1993
GUINSBURG, J. II. FARIA, João Roberto. III. LIMA, Mariângela Alves de. Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas e conceitos.- 2 ed. Ver. E ampl. – São Paulo: Perspectiva: Edições SESC SP, 2009.

GUINSBURG, Jacó. Teatro brasileiro: ideias de uma história. J. Guinsburg e Rosangela Patriota. São Paulo: Perspectiva, 2012.
HAMBURGER, Esther. “Diluindo fronteiras: a televisão e as novelas no cotidiano”. In: SCHWARCZ, L. M. (org.). História da vida privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

I.GUINSBURG, J. II. FARIA, João Roberto. III. LIMA, Mariângela Alves de. Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas e conceitos.- 2 ed. Ver. E ampl. – São Paulo: Perspectiva: Edições SESC SP, 2009.
LOPES, Antonio Herculano. Performance e história (ou como a onça, de um salto, foi ao Rio do princípio do século e ainda voltou para contar a história). Fundação Casa de Rui Barbosa, 2011.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. São Paulo: Editora Global, 2013. MATE, Alexandre. O teatro adulto na cidade de São Paulo na década de 1980. São Paulo: Editora Unesp, 2011

NAPOLITANO, Marcos. Cultura brasileira: utopia e massificação (1950-1980). Marcos Napolitano. - Sã o Paulo: contexto, 2001 - (Repensando a História).
SCHWARCZ, Lilia Moritz. História da vida privada no Brasil: Contrastes da intimidade contemporânea. vol. 4. São Paulo: Companhia das Letras, 1998
SÊGA, Christina Maria Pedrazza.O Kitsch está Cult. REVISTA SIGNOS DO CONSUMO – V.2, N.1, 2010. P. 53-66.
SENA, Nathally Almeida. Já podemos rir? Novas questões em cena por meio da trajetória do Asdrúbal Trouxe o Trombone (1970 – 1980). 2018. 147 p. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2018.

SILVA, Márcio Corino Lantelme da. Programas de Auditório e o apelo à fantasia: Cultura de massa e o Grotesco na Comunicação. Monografia apresentada à Banca Examinadora do Curso de Bacharelado em Comunicação Social da Universidade Federal de Juiz de Fora, 2005.
SOUZA NETTO, Miguel Rodrigues de. Homoerotismo no Brasil contemporâneo: representações, ambiguidades e paradoxos. Uberlândia, 2011. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.
TREVISAN, João Silvério. Devassos no paraíso. 4 ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2000
TURNER, Victor. Drama, campos e metáforas. Niterói: EDUFF. 2008. TURNER, Victor. The anthropology of performance. Nova York: PAJ Publications. 1987.
Published
2024-02-02
How to Cite
SENA, N. A. “Vera Verão, an almost woman”. albuquerque: journal of history, v. 15, n. 30, p. 149-164, 2 Feb. 2024.