Between Abelardos and Manoéis

dictatorship, exploitation and censorship in “O rei da vela”, by Oswald de Andrade

  • Marcio Luiz Carreri Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
  • Francislaine Aparecida Carvalho Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
Keywords: O Rei da vela, theater, censorship, dictatorship

Abstract

Wrote in 1933, the play "O Rei da Vela", from Oswald de Andrade, wins the stage three decades later, through the Oficina Theater and it works like a background to show elements and common practices in the brazilian society. Through presentation and analysis of elements from the creation of the work, talking to the context of repression and authoritarian speeches that were represented in the play, it is introduced the antidemocratic and nefarious scenario of censorship and exploration that existed in the period of civil - military dictatorship instituted from the coup in 1964, especially, in the cultural and artistic environment. Therefore, intends to understand the context and imaginary of society of the time, permeating moral values that served as an incentive for search for legitimation of atrocities committed by military governments under pretext of maintenance of “sacred” institutions and of preservation of the country in the face of communist threat.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Luiz Carreri, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
Doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, professor da Universidade Estadual do Norte do Paraná. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2681050167644343.
Francislaine Aparecida Carvalho, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
Graduada em Letras/Literatura e em História pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9373692399154813.  

References

ANDRADE, O. Obras Completas. VII Teatro.Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1973.

ANDRADE, O. Dicionário de Bolso. Organização, introdução e notas Maria Eugenia Boaventura. 2ª ed. São Paulo: Globo, 2007.

BERG, C. D O. Mecanismos do Silêncio: expressões artísticas e censura no regime militar. (1964-1984). São Carlos: EDUFSCAR, 2002

CASTORIADIS, C. A instituição Imaginária da Sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

CHAMIE, M. A. A Vela do Pan-sexualismo. In: ANDRADE O. O Rei da Vela: peça em três atos. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967.

COUTINHO, L. de F. O Rei da Vela e o Oficina (1967-1982): censura e dramaturgia. Dissertação (Mestrado). ECA-USP, 2011.

ELEUTÉRIO, M. D. L. Oswald: Itinerário de um homem sem profissão. Campinas: Ed. UNICAMP, 1989.

FICO, C. Além do Golpe: a tomada do poder em 31 de março de 1964 e a ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2004.

GASPARI, Elio. Ditadura envergonhada. São Paulo Editora: Cia. das Letras, 2002.

GUINSBURG, Jacó; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariângela Alves de. Dicionário Brasileiro de Teatro: temas, formas e conceitos. 2 ed. rev. e ampl. São Paulo: Perspectiva, 2009.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de Viagem - CPC, Vanguarda e Desbunde:

/1970. São Paulo: Brasiliense, 1980.

LIMA, B. D. T. C. . Desventuras da subversão: Oswald de Andrade, o Teatro Oficina e os dois momentos de O Rei da Vela. PROA: Revista de Antropologia e Arte, v. 1,p. 1, 2011. Disponível em: http://www.revistaproa.com.br/04/?page_id=237. Acesso: agosto/2016.

MAGALDI, S. Teatro de Ruptura: Oswald de Andrade. São Paulo: Global, 2004.

NAPOLITANO, M. “A Estranha Derrota”: os comunistas e a resistência cultural ao regime. In: NAPOLITANO, CZAJKA, R e MOTTA, R. P. S. (org.). Comunistas Brasileiros: cultura política e produção cultural. BH: Ed. UFMG, 2013.

SAID, Edward W. Cultura e Política. São Paulo: Boitempo, 2003.

SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

SILVA, Aguinaldo Rodrigues da.O Espaço Político no Teatrode Língua Portuguesa: entre Boal, GuarnieriePeletela. XII Congresso Internacional da ABRALIC: Centro, centros – Ética estética. UFPR/Curitiba, 2011.

SILVA, Sergio E. D. Oficina: do teatro ao te-ato. São Paulo: Perspectiva, 1981.

VENTURA, Z. 1968: o ano que não terminou. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.

Published
2016-06-30
How to Cite
CARRERI, M. L.; CARVALHO, F. A. Between Abelardos and Manoéis. Albuquerque (online), v. 8, n. 15, p. 174-189, 30 Jun. 2016.
Section
Dossiê: História Política