Inclusive education in times of precarization

an analysis of hiring policies for support professionals in the metropolitan region of Goiânia (Brazil)

Keywords: neoliberalism, educational inclusion, teacher training

Abstract

This study examines teacher training in public education in Goiás (Brazil), focusing on the inclusion of students with disabilities, within the context of neoliberal policies. Teacher training is considered a fundamental element for educational inclusion, yet the work of these professionals is subject to precariousness and devaluation. Therefore, the question is: to what extent has teacher training been undermined in the context of neoliberalism and inclusive education? Neoliberal logic reduces investment, hindering teacher qualification and the implementation of inclusive practices. Analysis of the public notices reveals minimum criteria for essential functions, reinforcing a welfare-based model. Discrepancies between pedagogical guidelines and administrative practices highlight weaknesses in public management. The study highlights the need for policies that strengthen qualification and investment in inclusive education.

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Author Biographies

Jacqueline de Oliveira Veiga Iglesias, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Brasil

Professora da Universidade Estadual de Goiás (UEG) – Câmpus Sudoeste – Sede: Quirinópolis, no curso de Pedagogia. Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Graduada em Pedagogia pela Faculdade Alfa América. Doutora e mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pós-graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Adventista de São Paulo e em Educação Socioemocional pelo Instituto Brasileiro de Formação de Professores. Membro do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Formação de Professores da GPEFORP/CNPq/UEG/GO.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3100475653423566

Yara Fonseca de Oliveira e Silva, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Brasil

Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (UFRJ). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Especialista em Psicopedagogia (ULBRA/RS) e em Avaliação Institucional (UEG/GO). Graduada em Pedagogia (PUC-GO). Atua como professora titular da Universidade Estadual de Goiás. Membro do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Formação de Professores da GPEFORP/CNPq/UEG/GO. 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1269420694190937

Carlos Eduardo Candido Pereira, Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza (SME), Brasil

Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Mestre em Educação Escolar pela mesma instituição. Licenciado em Pedagogia pela UNESP. Atualmente, atua como professor formador na área da Educação Infantil na rede municipal de Fortaleza/CE. Membro do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Formação de Professores da GPEFORP/CNPq/UEG/GO. 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7698913311024550 

Edna Maria de Jesus, Instituto Aphonsiano de Ensino Superior (IAESup); Centro Universitário Alves Faria (UNIALFA), Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (UFG), especialização em Língua Portuguesa e em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (IFG em parceria com UFG) e mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás). Doutora em Educação pela PUC Goiás. Atualmente é professora da Associação Pestalozzi - Unidade Pró-Labor da Seduce-GO; do Instituto Aphonsiano de Ensino Superior (IAESup) e do Centro Universitário Alves Faria (UNIALFA). Membro do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Formação de Professores da GPEFORP/CNPq/UEG/GO.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2527154939418859

Maria José do Nascimento, Secretaria Municipal da Educação de Goiânia (SME), Brasil

Doutoranda em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (UEG), Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Docente Aposentada das Redes Estadual de Educação de Goiás e Municipal de Educação de Goiânia. É membro do fórum Goiano de Educação de Jovens e Adultos. Membro dos Grupos de Pesquisa “Políticas Educacionais e Formação de Professores” da GPEFORP/CNPq/UEG/ GO. 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5024316847625975  

Sonilda Aparecida de Fátima Santos, Faculdade Dinâmica de Santa Terezinha de Goiás (FACDIN), Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Católica de Goiás (PUC-Go),mestre em Gestão do Patrimônio Cultural pela mesma instituição. Graduada em Pedagogia pela Universidade Evangélica de Goiás - Câmpus de Ceres. Docente aposentada da Secretaria Estadual de Educação. Coordenadora Pedagógica e Docente do Curso de Psicologia da Faculdade Dinâmica de Santa Terezinha de Goiás (FACDIN). Membro dos Grupos de Pesquisa “Políticas Educacionais e Formação de Professores” da GPEFORP/CNPq/UEG/GO. 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2784078586568046

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Published
2025-09-27
How to Cite
IGLESIAS, J. DE O. V.; SILVA, Y. F. DE O. E; PEREIRA, C. E. C.; JESUS, E. M. DE; NASCIMENTO, M. J. DO; SANTOS, S. A. DE F. Inclusive education in times of precarization. Albuquerque (online), v. 17, n. 33, p. 62-82, 27 Sep. 2025.