The Street Theater and its political expression
the first years of Grupo Galpão from Belo Horizonte (1982-1990).
Abstract
Based on reflections about Brazilian arts produced after the Military Dictatorship, this article presentes questions about the process of formation of Grupo Galpão, a theater colletive formed in Belo Horizonte in the early 1980s, responsible for recognized street plays and important encenations of classical texts of western dramaturgy. Therefore, we will focus on the environment of the 1980s, trying to understand the importance of street theater in that contexto, the aesthetic options made by the authors, finally, the thematic debates arising from the first plays of Golpão.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Antônio Leite. Grupo Galpão: 15 anos de risco e rito. Belo Horizonte: 1999.
CARREIRA, André. Teatro de Rua: Brasil e Argentina nos anos 1980. Uma paixão no asfalto. São Paulo: Hucitec, 2007.
GUÉNOUM, Denis. A exibição das palavras: uma ideia (política) do teatro. Tradução de Fatima Saadi. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, 2003.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. Tradução de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2001.
MICHALSKI, Yan. A crise do teatro dentro da crise maior. In: SOSNOWSKI, Saúl; SCHWARTZ, Jorge (orgs). Brasil: o trânsito da memória. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994. p. 113-120.
MOREIRA, Eduardo. Teatro, crise e renovação. Subtexto. Revista de Teatro do Galpão Cine Horto, Ano X, n. 10, dez. 2013.
TURLE, Licko; TRINDADE, Jussara. Teatro(s) de Rua no Brasil: a luta pelo espaço público. São Paulo: Perspectiva, 2016.
Copyright (c) 2020 albuquerque: journal of history

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyrights are all granted to the journal. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Albuquerque: journal of Cultural Studies.


1.png)









