Challenges for an effectively multimodal approach to discursive genres in Portuguese language textbooks

Keywords: teaching book, multimodality, teaching, portuguese language, textual genders

Abstract

The transformations of the Portuguese language textbook throughout the 20th century showed us an influx in terms of the number and quality of visual information. The old booklets had practically only illustrations - at most. Today, the modernization of printing techniques and their cheapness have brought authors and readers the possibility of having lessons not only illustrated, but several other forms of communication: visual, musical and digital. However, regarding the systematic and in-depth exploration of different semioses - specifically the visual one - we note that Portuguese language textbooks still suffer from an insufficient or even wrong treatment of the visual aspect of the genres that appear in the books. This article is the result of a bibliographic research that tried to understand how two didactic collections of Portuguese language used in the city of Uberlândia in Minas Gerais in 2018 approached the visual material, the multimodal genres. In our reflections we count on the notions of language and visual syntax of Dondis (2013), of visual in Kress (2006), of linguistic analysis by Mendonça (2013); of multimodality in Rodrigues (2005), Moura and Rojo (2013), among others, and the history of Portuguese teaching in Bunzen (2011) and Soares (2004). In this article we try to understand which multimodal genres are most used in the analyzed collections and how the authors incorporated visual semiosis into their work. We emphasized in the analysis the importance of illustration in the works, even though it does not, in our opinion, have a noble place. We also analyzed comic strips and advertisements that, together with the illustrations, make up the main visual elements of the analyzed books. Our observations have led us to a worrying conclusion: at least in these collections, there is important work to be done for the effective treatment of multimodality in Portuguese language textbooks. The multimodality of genres in many book activities is treated as something accessory to the construction of meaning and, in some cases, is not even mentioned.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Peterson José de Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Brasil

Possui graduação em Licenciatura em Língua e Literatura Brasileira pela Universidade Federal de Uberlândia (2000), Brasil, e Mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (2005), Brasil. Professor do Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia (ILEEL/UFU), Brasil. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4424176374837628

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 jan. 2021.

BUNZEN, Clécio. A fabricação da disciplina curricular Português. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 11, n. 34, p. 885-911, set./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v11i34.4513

BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia. Múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola, 2013.

CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. O mercado do livro didático no Brasil: da criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) à entrada do capital internacional espanhol (1985-2007). 2007. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2013. v. 1 e 3.

DIONISIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola, 2010.

DIONISIO, Ângela Paiva; VASCONCELOS, Leila Janot de. Multimodalidade, gênero textual e leitura. In: BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia (org.). Múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola, 2013. p. 19-42.

DOLZ, Joaquim; SCHNEWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. 3. ed. Tradução Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2011.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. 2. ed. Tradução Luiz Jefferson Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

JAKOBSON, R. Linguística e poética. In: JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. 22. ed. Tradução Izidoro Bilkenstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2010. p. 150-207.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading imagem: the gramar of visual design. 2. ed. London: New York: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728

MANTOVANI, Katia Paulilo. O Programa Nacional do Livro Didático - PNLD: impactos na qualidade do ensino público. 2009. 126 f. Dissertação (Mestrado em Geografia Humana) — Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. 3. ed. São Paulo: Parábola, 2008.

ORMUNDO, Wilton; SINISCALCHI, Cristiane. Se liga na língua: leitura, produção de texto e linguagem. São Paulo: Moderna, 2017. v. 6 e 9.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

RODRIGUES, Rosângela Hammes. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem de Bakhtin. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 184-207.

SOARES, Magda. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, Marcos (org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, 2004. p. 155-177.

Published
2021-12-28
How to Cite
OLIVEIRA, P. J. DE. Challenges for an effectively multimodal approach to discursive genres in Portuguese language textbooks. Albuquerque (online), v. 13, n. 26, p. 138-159, 28 Dec. 2021.