Midnight in Paris, a movie for History

Keywords: History; Didactics of History; filmic analysis

Abstract

The film Midnight in Paris (2011) offers a unique opportunity for history teachers and researchers to reflect on their craft. The article analyzes the work, under the tools Didactics of History, in order to point out some of the common actions employed in practical life to represent the past in what way it is "deformed" by them. At the end of the analysis many fundamental questions about classroom and out-of-class practices, as well as the possibilities of the use of films in research, may be taken up in a thought-provoking way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Abdala Junior Abdala Junior, Universidade Federal de Goiás (UFG), Brasil

Doutor em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/2009). Graduado em História (2001), é mestre em Educação (2003) pela UFMG. Professor da Faculdade de História (FH) da Universidade Federal de Goiás (UFG), leciona na graduação em História e nos Programas de Pós-Graduação em História e em Performances Culturais (Faculdade de Ciências Sociais - FCS/UFG).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7014946989727038

References

BAKHTIN, Mikhail (Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1997.

BAUMAN, Richard. A Poética do Mercado Público: Gritos de Vendedores no México e em Cuba. Antropologia em primeira mão / PPGAS. Florianópolis: UFSC, 2008. v. 103. (Tradução de palestra). DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8034.2009v11n1-2p17

BAUMAN, Richard. Story, performance and event: Contextual studies of oral narrative. New York: Cambridge University Press, 1986. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511620935

BENJAMIN, Walter. Parigi capitale del XIX secolo. Bréscia: Temperino Rosso, 1986.

BORRIES, Bodo von. Jovens e consciência histórica. In: SMIDT, M. A., FRONZA, M., NECHI, L. P. (org.). Jovens e consciência histórica. Curitiba: W&A Publishers Ltda, 2018.

BRUNER, Jerome. La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. 2. ed. Buenos Aires: Fundo de Cultura Económica, 2013.

BRUNER, Jerome. Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. 2. ed. Buenos Aires: Gredisa, 2012.

BURKE, Peter. O mundo como teatro: estudos de antropologia histórica. Trad. Vanda M. Anastácio. Lisboa: Difel, 1992.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

DAMIÃO, Carla Milani. Walter Benjamin: um pensador de imagens. 2015. (Apresentação de Trabalho/Conferência ou palestra).

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. 5. ed. Campinas: Papirus, 2001.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1994.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2014.

HEMINGWAY, Ernest. Paris é uma festa. 23 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

JOGO de cena. Direção: Eduardo Coutinho. [S. l.: s. n], 2007. 1 vídeo (2 min).

Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5Fk7kLLrVT4. Acesso em: 14 jun. 2024.

LANGDON, Esther Jean. Performance e sua Diversidade como Paradigma Analítico: A Contribuição da Abordagem de Bauman e Briggs. Ilha: Revista de Antropologia, [S. l.], v. 8, n.1-2, p. 163-183, 2006.

MEIA-NOITE em Paris. Direção: Woody Allen. Produção: Letty Aronson. Intérpretes: Owen Wilson, Rachel McAdams, Marion Cotillard, Khaty Bates, Michael Sheen e outros. Roteiro: Woody Allen. Espanha; Estados Unidos: Gravier Productions; MediaPro Pictures, 2011. 1 DVD (100 min.), son., cor, legendado.

NARRADORES de Javé. Direção: Eliane Café. [S. l.: s. n], 2004. 1 vídeo (102 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Trm-CyihYs8. Acesso em: 17 jun. 2024.

NORA, Pierre. Entre memória e história: A problemática dos lugares. In: NORA, Pierre. Projeto História. São Paulo: PUC, 1993. p. 7-28.

PERFORMANCE. In: ENGLISH DICTIONARY for speakers for portuguese. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

RÜSEN, Jörn. Teoria da história: uma teoria da história como ciência. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Curitiba: Editora UFPR, 2015.

SCHVARZMAN, Sheila. Construindo a história na televisão: Marc Ferro e os Cinejornais em Histoire Parallèle. Revista Tempo, Niterói, v. 20, p. 1-22, 2014. DOI: https://doi.org/10.20509/TEM-1980-542X2014v203624

STAM, Robert. Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa. São Paulo: Ática, 1992.

STAM, Robert; BUGOYNE, Robert; FITTERMAN-LEWS, Sandy. Nuevos conceptos de la teoria del cine: Estruturalismo, semiótica, narratologia, psicoanálisis, intertextualidad. Barcelona: Ed. Paidós, 1999.

STAM, Robert; SHOHAT, Ella. Critica a imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

TORRENS, Davi Bueno i. Neurociencia para educadores. 2. ed. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2018.

VIGOTSKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

WERTSCH, James V. La mente en acción. Buenos Aires: Aique Grupo Editor S/A, 1999.

WERTSCH, James V. The Narrative Organization of Collective Memory. Ethos, [S. l.], v. 36, n. 1, p. 120–135, 2008. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1548-1352.2008.00007.x

WERTSCH, James V. Narrative Tools of History and Identity. Culture Psychology, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 5-20, 1997. DOI: https://doi.org/10.1177/1354067X9700300101

Published
2025-03-06
How to Cite
ABDALA JUNIOR, R. A. J. Midnight in Paris, a movie for History. Albuquerque (online), v. 16, n. 32, p. 148-177, 6 Mar. 2025.