O RACISM IN RESEARCH IN THE CENTRAL-WEST REGION OF BRAZIL
Abstract
Racism reflects negatively on society, since it uses the pseudo concept of races to dehumanize and hierarchize people. The objective of the present study (excerpt) is to present how the issues of race and racism appear in some theses and dissertations from the central-west region of Brazil. We used the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) as a field. The methodology, of a bibliographical nature, is supported by authors who thematize the issues of racism articulated with the field of education. The reflective challenge posed in this study is the need to understand that all people are part of the human race, formed by diversities that bring together differences. Therefore, the struggle must be to implement an education that seeks egalitarian (before the Law) and equitable (subjective and objective) coexistence in the different political, social and educational contexts, as indicated in the analyzed theses and dissertations.
References
ASSUNÇÃO, M. F. M. de. "Ver o outro nos próprios olhos": a revista Brasília e o projeto de lusitanização do Atlântico Sul (1942-1949). Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tde/3019/5/MARCELLO%20FELISBERTO%20MORAIS%20DE%20ASSUN%c3%87%c3%83O%20-%202014.pdf. Acesso em: Jan. de 2023.
BATISTA, E. R. Trajetórias de professoras negras em Ituiutaba: de normalistas a professoras do ensino fundamental (1965 -1971). Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/5635/5/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20%20Eliane%20Ribeiro%20Dias%20Batista%20-%202016.pdf. Acesso em: Jan. de 2023.
DIANGELO, R. Fragilidade branca. Dossiê Racismo- ECO- Pós, v. 21, n. 3, 2018, p. 35-57.
FANON, F. O Preto e a Psicopatologia. In:______. Pele negra, máscaras brancas. Universidade Federal da Bahia, 2008. p. 127-174.
JUNIOR, R. N. N. Educação e diversidade étnio racial. Disponível em: http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/bitstream/tede/4032/2/RAIMUNDO%20NONATO%20NASCIMENTO%20JUNIOR.pdf. Acesso em: Jan. de 2023.
MARQUES, A. J. Políticas públicas e gestão da educação para o ensino de História e Cultura Afro-brasileira e africana: percepções de gestores e gestoras do Ministério da Educação - MEC. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/8679/1/2010_AnaJoseMarques.pdf. Acesso em: Jan. de 2023.
MIRANDA, D. B. Tecendo o futuro: vivências de mulheres negras numa perspectiva intergeracional e familiar. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/19392/1/2015_DeboraBrasilMiranda.pdf. Acesso em: Jan. de 2023.
MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra/ Kabengele Munanga. - Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
MUNANGA, K. Uma abordagem conceitual as noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação- PENESB-RJ, em Nov. 2003.
SANTANA, E. B. Uma abordagem bioética sobre as políticas de ações afirmativas no âmbito educacional: intervenção do estado para a desconstrução do mito da democracia racial. 2013. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/13779/1/2013_ElaineBarbosaSantana.pdf. Acesso em: Jan. de 2023.
SILVA, M. J. Vivências e experiências de professores negros/as no ensino superior. Disponível em: http://www.bdtd.ueg.br/bitstream/tede/928/2/1552916051_vivencias_e_experiencias_de_professores_negros_no_ensino_superior.pdf. Acesso em Jan. de 2023.
SILVA, P. I. Afrobixas: narrativas de negros homossexuais sobre seu lugar na sociedade. Disponível em: http://www.bdtd.ueg.br/bitstream/tede/945/2/1503340759_afrobixas_narrativas_de_negros_homossexuais_sobre_seu_lugar_na_sociedade%281%29.pdf. Acesso em: Jan. de 2023.