O Impacto do Clima Escolar na Saúde Mental dos Professores na Aprendizagem dos Estudantes e a Crise de Identidade Profissional dos Docentes do Ensino Médio causada pela Ideologia da Competência.

  • Cristiane Alves da Silva Farias Secretaria de estado de Educacao - SED-MS
Keywords: School Climate, Teacher Mental Health, Professional Identity Crisis, High School, Ideology of Competence

Abstract

The ideology of competence pressures teachers with an emphasis on measurable results and generates professional identity crises and damage to mental health. Examine how high school teachers who work 40 hours a week are impacted by the school climate, how this affects student learning, exploring the connection between mental health and the possible professional identity crises that arise due to the ideology of competence. Studying the school climate is extremely important, as a positive environment is linked to better academic results and overall well-being. This research delves into the influence of the school climate through structured interviews and analysis of INEP microdata. Furthermore, a psychological methodology is proposed to investigate the relationship between mental health and the identity crisis. The research adopts a qualitative approach, using structured interviews with high school teachers. Complementarily, a longitudinal study with mixed methods is proposed, combining quantitative surveys and qualitative interviews, and analyzing the data through descriptive statistics, correlations, longitudinal regressions, Structural Equation Modeling, thematic analysis, and narrative analysis, using validated instruments for mental health. The study is based on social constructivism, understanding the school climate as a social construction. The proposed methodology also aligns with relevant psychological theories, such as Social Cognitive Theory, to investigate mental health and teacher identity. Initial analyses show that a hostile school climate impacts both teachers' mental health and student learning, in addition to being related to the Ideology of Competence.

References

Brasil (2015). Resolução CNE/CP 2/2015 de 1 de julho de 2015. Diretrizes Curriculares
Nacionais para Formação Inicial e Continuada em Nível Superior de Profissionais do
Magistério para a Educação Básica. Brasília.
Brasil (2019). Resolução CNE/CP 2/2019 de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes
Curriculares Nacionais para Formação Inicial e Continuada em Nível Superior de
Profissionais do Magistério para a Educação Básica. Brasília.
Brasil (2024). Resolução CNE/CP 4/2024 de 29 de maio de 2024. Dispõe sobre as Diretrizes
CHAUÍ, Marilena. A ideologia da competência. [2. ed.]. São Paulo: Brasiliense, 1996.
Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais
do Magistério da Educação Escolar Básica. Brasília.
Gatti, B. A. (2014). A formação inicial de professores para a educação básica: as
licenciaturas. Estudos de Avaliação Educacional, 25(57), 10-38.
Hall, S. (2000). Quem precisa de identidade?. In: Silva, T. T. (Org.). Identidade e diferença:
a perspectiva dos estudos culturais. Vozes.
Imbernón, F. (2010). Formação permanente do professorado: novas tendências. Artmed
Editora.
Libâneo, J. C. (2010). Didática. Cortez Editora.
Luckesi, C. C. (2013). Avaliação da aprendizagem escolar: estudo e proposições. São Paulo:
Cortez Editora.
Misukami, M. G. (2006). Ensino: as abordagens do processo. EPU.
Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, identificar-se com a profissão. Revista
Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, 2(4), 643-653.
_________. Escolas e professores a proteger, transformar e valorizar. Salvador: SEC/IAT,
2022.
Tancredi, R. M. S. P. (2006). Formação continuada de professores: desafios e perspectivas.
Cortez Editora.
Thiollent, Michael. (1986). Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez.
Published
2025-07-07
Section
Resumos Simples