ESPAÇO FÍSICO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
UMA REFLEXÃO
Abstract
The objective of this text , which is an excerpt from a master's research project being developed in the Graduate Program in Education (PPGEdu) at the Federal University of Mato Grosso do Sul's Campo Grande campus, is, therefore, to contribute to discussions surrounding the physical space of early childhood education, starting with the following statement: Is the physical environment of early childhood education designed in an ergonomic way to encourage children's autonomy and sociability? Thus, the Critical Theory of Society will support the ongoing project's theoretical background. The research project is in phase of making datas, although there have already been visits to the campus related to studies. In addition to gathering documents and additional information from institutions examined, in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, it is collecting photographic documentation of the physical settings of two early childhood education facilities. In this article, we will specifically give reflections on the standards of the area designated to early childhood education, emphasizing the importance of its structure and functioning for children's overall development.
References
ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Trad. M.A. Casanova, rev. E. Soares Neves da Silva. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2009.
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado. 3. ed. Martins Fontes.1980
ARENDT, Hannah. Responsabilidade e julgamentos. São Paulo: CIA da Letras,2004.
BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Creche urgente: espaço físico. Conselho Nacional Dos Direitos da mulher/ Conselho Estadual da Condição Feminina. Brasília: CF, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. LDB - Lei de diretrizes e base da educação: Lei nº 9.394/96. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Subsídio para credenciamento e funcionamento de instituições de educação infantil. Brasília: MEC/SEF/DPEF/COEDI, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental - Brasília: MEC / SEF, 1998.
FRAGO. Antônio Viñao; ESCOLANDO, Agustín. Currículo espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 1995.
SOJA, Edward W. Geografias pós-modernas: a reificação do espaço na teoria social crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993.