Perceptions about becoming a teacher: the view of students of a degree in Biological Sciences
A VISÃO DOS ESTUDANTES DE UMA LICENCIATURA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
Abstract
Teacher education is present in all discussions on education, as the successes and failures that reflect on basic education begin in the initial training of teachers, which is concentrated in university education, specifically in their licentiate degree. This assignment refers to a qualitative and quantitative analysis of the perceptions of students graduating from a licentiate degree in Biological Sciences regarding teaching in basic education, aiming to understand the paths that lead to good teaching practice and what would be necessary for these requirements to be met. These data were collected through multiple choice questionnaires and demonstrates that a large number of students do not feel secure or are not decided about their future profession, most of them believe that an improvement in the training course is necessary for a higher quality in their training as a teacher.
References
LIB NEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MELLINI, C. K.; OVIGLI, D. F. B. Identidade docente: percepções de professores de biologia iniciantes. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, p. 1-22, 2020.
MORAES, C. B.; GUZZI, M. E. R.; SÁ, L. P. Influência do estágio supervisionado e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na motivação de futuros professores de Biologia pela docência. Ciência & Educação, v. 25, p. 235-253, 2019.
PANIAGO, R. N.; SARMENTO, T.; ROCHA, S. A. D. O PIBID e a inserção à docência: experiências, possibilidades e dilemas. Educação em Revista, v. 34, p. 1-31, 2018.
PANIAGO, R. N. et al. Quando as práticas da formação inicial se aproximam na e pela pesquisa do contexto de trabalho dos futuros professores. Ciências & Educação, v. 26, p. 2-17, 2020.
REIS, R. D. C.; MORTIMER, E. F. Um estudo sobre licenciaturas em ciências da natureza no Brasil. Educação em Revista, v. 36, p. 1-13, 2020.
ROSA, J. K. L.; WEIGERT, C.; SOUZA, A. C. G. A. Formação docente: reflexões sobre o estágio curricular. Ciência & Educação, v. 18, p. 675-688, 2012.
TOLENTINO, P. C.; ROSSO, A. J. As representações sociais dos licenciandos em Ciências Biológicas sobre o ser biólogo e o ser professor. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, p. 15-33, 2014.