ANALYSIS OF TOURISM SCHOLARLY PRODUCTIONS BASED ON SOCIAL EXCHANGE THEORY

  • Gilmara Barros Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Joana D'arck Rita Kássia de Lara Barbosa Guedes Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Sérgio Marques Jr Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Keywords: Tourism. Tourism Theory. Social Exchange Theory.

Abstract

This article focuses on the Social Exchange Theory and aims to analyze the Brazilian scholarly productions of tourism based on this theory. For this purpose,  bibliographic, exploratory and descriptive research was used with a qualitative approach. The survey of academic and scientific productions was carried out on google scholar platforms and on the Biblioteca Brasileira Digital de Teses e Dissertações, from 2005 to 2020. The results show the precepts of Social Exchange Theory have been used in the studies on tourism as a way to analyze the perception of the primary stakeholder regarding the benefits and costs, positive and negative impacts and favorable or unfavorable attitudes to tourism development. In conclusion, the described theory is relevant to the studies on tourism, as it provides the knowledge about the previous factors to the relations between hosts and tourists, thus, analyzing the advantages and disadvantages which involve them.

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Author Biographies

Gilmara Barros Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Turismo (PPGTUR/UFRN). Mestre em Turismo (PPGTUR/UFRN). Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido (IFRN). Bacharel em Turismo (UFRN) e em Administração (UNOPAR). Guia de Turismo (IFRN). Docente do Curso Técnico de Nível Médio em Guia de Turismo da Escola Estadual José Bezerra Cavalcanti (EEJBC).

Joana D'arck Rita Kássia de Lara Barbosa Guedes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestranda de Gestão em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Graduada no curso de Bacharelado em Turismo pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Experiência profissional com ênfase em Hotelaria. Atuou como docente das Instituições SENAI e SENAC - MT em cursos de Qualificação profissional na área de Turismo e Gestão, pelo PRONATEC - Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego.

Sérgio Marques Jr, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Agronomia (UNESP). Mestre em Agronomia (USP). Graduação em Engenharia Agronômica (ESALQ-USP). Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Turismo (UFRN).

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Published
2021-06-14
How to Cite
Silva, G. B., Guedes, J. D. R. K. de L. B., & Marques Jr, S. (2021). ANALYSIS OF TOURISM SCHOLARLY PRODUCTIONS BASED ON SOCIAL EXCHANGE THEORY. ATELIÊ DO TURISMO, 5(2), 73-91. Retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/adturismo/article/view/12721