Brazilian Carnival and National Identity - a brief history of the festivity and the nation
Abstract
The present article aims to analyze the process of consolidation of Carnival in Brazil and its relationship with the construction of National Identity. It examines the origin of the festival, influenced by pagan and ancient festivities, and its connection with the Catholic religion. Through bibliographical and documentary analysis, the work delves into the earliest forms of Carnival manifestations brought by the Portuguese, such as the entrudo, and the French-influenced masked balls, culminating in the hybrid Carnival, which would later be called Brazilian Carnival and become one of the references for national identity.
Downloads
References
Bakhtin, M. M. (1987). A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Hucitec.
Barbato, L. F. T. (2011). Brasil, um país tropical: o clima na construção da identidade nacional brasileira (1839-1889). Campinas, SP: [s.n].
Barbato, L. F. T. (2014). A construção da identidade nacional brasileira: necessidade e contexto. Revista Eletrônica História em Reflexão, 8(15), jan-jun.
Camargo, D. de. (2012). Alegrias engarrafadas: os álcoois e a embriaguez na cidade de São Paulo no final do século XIX e começo do XX. São Paulo: Editora Unesp.
Canclini, N. (2002). Culturas híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp.
DaMatta, R. (1991). A casa & a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil (4ª ed.). Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.
Diniz, A. (2008). Almanaque do carnaval: a história do carnaval, o que ouvir, o que ler, onde curtir. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Fávero, M. de L. A. (2000). Universidade e poder (2ª ed.). Brasília: Editora Plano.
Fernandes, F. (2020). A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica (6ª ed.). São Paulo: Contracorrente.
Ferreira, F. (2004). O livro de ouro do carnaval brasileiro. Rio de Janeiro: Ediouro.
Ferreira, L. F. (2000). Rio de Janeiro, 1850-1930: A cidade e seu carnaval. Espaço e Cultura, 9-10. https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2000.7223
Fiorin, J. L. (2009). A construção da identidade nacional brasileira. Bakhtiana, 1(1), 115-126.
Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade (11ª ed.). Rio de Janeiro: DP&A.
Ianni, O. (1965). Estado e capitalismo: estrutura social e industrialização no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Kasahara, I. (2016). A história dos desfiles das escolas de samba. http://www.multirio.rj.gov.br/index.php/leia/reportagens-artigos/reportagens/8651-a-historia-dos-desfiles-das-escolas-de-samba
Ortiz, R. (1986). Cultura brasileira e identidade nacional (2ª ed.). São Paulo: Brasiliense.
Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In E. Lander (Org.), A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais (1ª ed.). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO.
Real, K. (1990). O folclore no carnaval do Recife (2ª ed. rev. e aum.). Recife: Massangana.
Souza, C. H. G. N. de. (2004). O desfile das Escolas de samba na televisão: vinte anos de sambódromo. Rio de Janeiro: Estácio de Sá.
Williams, R. (2015). Recursos da esperança: cultura, democracia, socialismo. São Paulo: Unesp
Authors/researchers who publish in Ateliê do Turismo accept the following terms:
1 - Copyright:
Authors/researchers retain their copyright, but grant Ateliê do Turismo non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution and publicity). They grant Ateliê do Turismo the right of first publication of their work/research, which will be simultaneously subject to the license indicated in point 2. Authors may establish other additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in Ateliê do Turismo, provided that their initial publication in this journal is acknowledged.
2 - License.
This work is licensed under a CC BY 4.0
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

