EXPECTATIONS AND EXPERIENCES OF YOUNG GRADUATES IN ADMINISTRATION ABOUT THE INTERNSHIP

Keywords: Administration Internship, Learnig, Legislation, Generation Z

Abstract

Graduates of the Bachelor of Business Administration can take internships in several organizations. According to Law no. 11.788 / 08, the internship is a learning activity, which must be planned and supervised. In this context, the objective of this research was to analyze the current and ideal internship practice from the perception of Generation Z graduates enrolled in the Bachelor of Business Administration Course. As for the methodological procedures, it is a qualitative research, classified as exploratory, descriptive, bibliographic, documentary and field. Among the main results, it was found that: young people would like to participate in training; have the opportunity to become effective; and being able to put your knowledge into practice. Regarding the experiences developed, the integration process, training, presentation of the activity plan and supervision of the internship were not effective. Therefore, an internship proposal was presented considering both the current legislation on the internship, as well as the research results. In general, it is expected that the present study can trigger reflections and actions that, in line with current legislation, provide learning for interns and positive results for the organizations involved.

Author Biographies

Taciana Patrícia Rodrigues da Silva Lima, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Graduada em Administração

Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Fabiana Ferreira Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Doutorado em Educação. Professora Adjunta vinculada ao Departamento de Administração da Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE.

References

ANPAD, Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração. (2019). Pesquisa ANPAD. Recuperado de http://www.anpad.org.br/pesquisa_resultado.php

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. 6. ed. Lisboa: Edições 70.

Bittencourt, L. (2018). Habilidades no estágio: hard e soft skills. Recuperado dehttps://bit.ly/2s4vZqE

Brasil. (2008). Lei n. 11.788/08.Dispõe sobre o estágio dos estudantes. Recuperado de http://goo.gl/jSTqUe

Brasil. (2013). Estatuto da Juventude. Lei n. 12.852 de 5 de Agosto de 2013 - Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Brasília: Presidência da República. Recuperado de http://goo.gl/1Z4lwp

Catho. (2021). Geração Z no mercado de trabalho: como atrair e reter esses talentos? Recuperado de http:// https://bit.ly/3qZR2F7

CFA, Conselho Federal de Administração. (2019). Resolução n. 569/08. Dispõe sobre as atividades de supervisor de estágio nos campos da Administração. Recuperado de https://bit.ly/387sj7W

Dias, A. A., Benevides, T. (2021). Estágio Supervisionado: uma análise da qualidade das oportunidades para estudantes do curso de Administração. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 6 (3), 85-112.

Griffante, A. R. (2019). A Geração Z chega ao mercado de trabalho. Revista UCS, (7), 6-11.

Jenkins, R. (2019). Como a geração Z transformará o local de trabalho do futuro. Recuperado de https://bit.ly/2TYTbVx

MTE, Ministério do Trabalho e Emprego. (2010). Nova cartilha esclarecedora sobre a lei do estágio – Lei n. 11.788/08. Recuperado de http://goo.gl/UtrHbN

Oliveira, N. M. de., Strassburg, U., & Piffer, M. (2017). Técnicas de pesquisa qualitativa: uma abordagem conceitual. Revista Unioeste MCR, 17(32), 87-110.

Polzin, F. R. (2019). O estágio obrigatório como instrumento de inserção no mercado de trabalho. Recuperado de https://bit.ly/2oMB8lI

Ribeiro, K. R. (2019). Processo de integração como estratégia de gestão de pessoas no IF goiano. Recuperado de https://bit.ly/2T4Xeix

Santana, F. S., Cardoso A. L. J. (2018). A contribuição do estágio supervisionado na formação de administradores. Revista Pretexto, 19 (1), 90-109.

UFRPE, Universidade Federal Rural de Pernambuco. (2019). Pesquisa no acervo. Recuperado de http://www.sib.ufrpe.br/

Vergara, S. C. (2017). Projetos e relatórios de pesquisa em Administração. 16. ed. São Paulo: Atlas.

Published
2021-11-03
Section
Artigos