LITERATURE AND PHILOSOPHY: REPRESENTATIONS OF BECOMING-WOMAN IN VOZES DO DESERTO OF NÉLIDA PIÑON
Abstract
This work aims to investigate how the protagonist characters identity representations of the novel Vozes do Deserto (2004) are constituted, by contemporary writer Nélida Piñon, in an association with the theories developed by the French philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari, especially from the notion of becoming-woman, problematized in volume 4 of Mil Platôs (2012). Our discussion developed from the clash analysis between the figure of Scherezade and Caliph, throughout the narrative, pointing to the understanding that the female character, both in her social life and in her role of narrator, assumes an identity that undergoes the process of becoming, translating an idea of power manifested, above all, by her actions and by the way she creates and performs the series of situations she invents. On the other hand, the male subject is placed in an opposite position, in which his subjectivity is related to the universe of macro-politics, being recognized by the reader as a non-potentiated figure.
References
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.4. Tradução Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 2012.
PIÑON, Nélida. Vozes do Deserto. Rio de Janeiro: Record, 2004.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.