Ageism and mathematics textbooks: perfomative pratices that establish a (no) place for the elderly woman
Abstract
Inspired by the concepts of governmentality, by Michel Foucault, and Culture of Performativity, by Stephen Ball, this article proposes an investigation to analyze and describe the way in which discursive practices are used in specific Mathematics textbooks for elderly women in our country. . Using practical cartography, we analyzed images and messages present in a collection of Mathematics textbooks for Elementary School I. The data show a diminished representation when compared to the male figure of the same age group, highlighting their non-place in the textbook and reinforcing a culture based on patriarchy. More than that, the few references to its presence in the analyzed material limit its action to the environment and domestic actions, a fact that, bypassing the pedagogical evaluation of the National Textbook Program, highlights elements of ageism, prejudice directed at the elderly based on judgments, which has age as a parameter.
References
BALL, S. J. Profissionalismo, Gerencialismo e Performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005.
BALL, S. J. Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014, 270 p.
BOURDIEU, P. A dominação masculina/Pierre Kühner. 11ª ed. Tradução: Maria Helena Bertrand Brasil. Rio de Janeiro: Bourdieu, 2012, 160p.
BRASIL. Lei nº 10.741, de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto da Pessoa Idosa e dá outras providências. Brasília: 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 15 jan. 2023.
BUJES, M. I. E. Descaminhos. In: Costa, M. V. Caminhos Investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
BUTLER, J. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Tradução: Fernanda Siqueira Miguens. Revisão técnica Carla Rodrigues. 1ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
DANTE, L. R. Ápis Matemática, 2º ano: ensino fundamental anos iniciais / Luiz Roberto Dante. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017.
FOUCAULT, M. O nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). Tradução Maria Ermantina Galvão. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
GOLDANI, A. M. Desafios do “preconceito etário” no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 111, p. 411-434, abr.-jun. 2010.
GROSSBERG, L. Identity and Cultural Studies: is that all there is? HALL, S; DU GAY, P. (Eds.) Questions of cultural identity. London: Sage, 1997. p. 87-107.
HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.
Instituto Brasileiro De Geografia E Estatística (IBGE). Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2015. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Rio de Janeiro: IBGE, 2015. 137p.
Instituto Brasileiro De Geografia E Estatística (IBGE). Pirâmide Etária 2023. Projeção da população do Brasil e das Unidades da Federação. 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/. Acesso em: 15 mar. 2023.
KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do Cartógrafo. Psicologia & Sociedade, Rio de Janeiro; 19(1): 15-22, jan/abr., 2007.
MACNICOL, J. Age discrimination: an historical and contemporary analysis. Cambridge: Cambridge University, 2006.
Ministério Da Educação (MEC). Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático PNLD 2019. Brasília: MEC, 2017[a].
Ministério Da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017[b]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 28 fev. 2023.
NETO, V. F; GUIDA, A. M. A Constituição do Sujeito-Mãe nos Livros Didáticos de Matemática da Educação do Campo. Revista UFSM Educação, Santa Maria, v. 45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao. Acesso em: 20 dez. 2022.
Ó, J. R. do. A Governamentalidade e a História da Escola Moderna: outras conexões investigativas. Revista Educação e Realidade, 34(2): 97-117, Mai/Ago. 2009.
OYĚWÙMÍ, O. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Tradução: Wanderson flor do nascimento. – 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
PASSOS, E; BARROS, R. B. de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade / orgs. Eduardo Passos, Virgínia Kastrup e Liliana da Escóssia. Porto Alegre: Sulina, 2009. 207 p.
ROMFELD, V. S. As raízes do patriarcado: contribuições teóricas sobre a violência contra as mulheres no Brasil. Captura Críptica: direito, política, atualidade, Florianópolis, n. 4, v. 2, jan./dez, 2015. p. 215-229.
SANTOS, J. W. Os Currículos de um Curso de Licenciatura em Matemática: um estudo de caso sobre as mudanças ocorridas no período de 2000 a 2010. 159 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande/MS, 2011.
SANTOS, J. W. dos. Relações saber-poder: Discursos, Tensões e Estratégias que (re)orientam a constituição do Livro Didático de Matemática. 267p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande/MS, 2019.
SANTOS, J. W. Corredores e Porões: uma análise das relações de poder na constituição dos livros didáticos de Matemática. Curitiba: Appris, 2021.
TONINI, I. M. Identidades Capturadas Gênero, geração e etnia na hierarquia territorial dos livros didáticos de Geografia. 139p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre/RS, 2002.
Copyright (c) 2024 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.