Ageism and mathematics textbooks: perfomative pratices that establish a (no) place for the elderly woman

Keywords: Mathematic Education, Governmentality, Gender

Abstract

Inspired by the concepts of governmentality, by Michel Foucault, and Culture of Performativity, by Stephen Ball, this article proposes an investigation to analyze and describe the way in which discursive practices are used in specific Mathematics textbooks for elderly women in our country. . Using practical cartography, we analyzed images and messages present in a collection of Mathematics textbooks for Elementary School I. The data show a diminished representation when compared to the male figure of the same age group, highlighting their non-place in the textbook and reinforcing a culture based on patriarchy. More than that, the few references to its presence in the analyzed material limit its action to the environment and domestic actions, a fact that, bypassing the pedagogical evaluation of the National Textbook Program, highlights elements of ageism, prejudice directed at the elderly based on judgments, which has age as a parameter.

Author Biography

José Wilson dos Santos, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Pós-doutorando pela Universidade de Santiago de Compostela na Espanha (2024). Doutor e mestre Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Especialista em Educação Matemática e licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Mato Grosso do sul. Possui experiência de 25 anos como professor de Matemática, sendo 13 deles dedicado ao Ensino Superior. Atualmente, é Professor Adjunto da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), onde atua no curso de Licenciatura em Matemática, bem como no curso de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática. Desenvolve pesquisas na área de Educação Matemática cujas temáticas abarcam a Formação de Professores, Currículo e Educação Inclusiva, com particular interesse nos livros didáticos. É membro dos grupos de pesquisa CPCEM Grupo de Pesquisa Currículo e Educação Matemática e líder do Grupo de Pesquisa Educação Matemática, Colaboração e Contemporaneidade - GPEMATCC.

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Published
2024-11-01
How to Cite
CANDIA, R. DE M.; DOS SANTOS, J. W. Ageism and mathematics textbooks: perfomative pratices that establish a (no) place for the elderly woman. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 47, p. 1-19, 1 Nov. 2024.
Section
Debates contemporâneos sobre Gêneros (e/,) Sexualidades e Educação Matemática