A gender analysis in the Mathematics Department of the University of Brasília
Abstract
This study addresses the issue of gender in the context of higher education, with a focus on Mathematics, where women still face underrepresentation, reflecting a predominantly male environment. A descriptive analysis of data from the Department of Mathematics (MAT) at the University of Brasília (UnB) was conducted, examining the distribution of men and women among undergraduate and graduate students, as well as among faculty and administrative staff. The aim is to contribute to the discussion and awareness of gender issues in the academic context, establishing comparisons with the Brazilian scenario.
References
ALVES, Maiara Rosa; BARBOSA, Marcia Cristina Bernardes; LINDNER, Edson Luiz. Diversidade e percepção de igualdade de gênero nos cursos de ciências exatas da UFRGS. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. Ponta Grossa, v.16, p. 1-21, 2023. Disponível em:
ARAUJO, Carolina. A matemática brasileira sob a perspectiva de gênero. Cienc. Cult., São Paulo , v. 70, n. 1, p. 32-33, Jan. 2018 . Disponível em:
ARAUJO, Carolina; MAGNO, Bruna Da Silva; FELIZI, Natasha; BARBOSA, Marcia. O cristal e o vidro - Obstáculos pouco visíveis para mulheres nas ciências exatas, tecnologia, engenharia e matemática. O GLOBO. Porto Alegre, 2018. Disponível em:
BRECH, Christina. O “Dilema Tostines" Das Mulheres Na Matemática. Matemática Universitária, n. 54, p. 1-5, 2018. Disponível em:
GUEDES, Moema de Castro. A presença feminina nos cursos universitários e nas pós-graduações: desconstruindo a ideia da universidade como espaço masculino. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.15, supl., p.117-132, Jun. 2008. Disponível em:
LISBOA, Anamélia Alves. Mulheres na matemática: uma análise de gênero sobre a experiência docente no âmbito do Instituto Federal da Paraíba. 2020. 56 f.: il. Disponível em:
MENEZES, Marcia Barbosa de. A Matemática Das Mulheres: As marcas de gênero na trajetória profissional das professoras fundadoras do Instituto de Matemática e Física da Universidade da Bahia. (1941-1980). Tese (doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Salvador, 2015. Disponível em:
MENEZES, Márcia Barbosa de; SOUZA, Ângela Maria Freire de Lima e. Matemática no feminino: identidades de gênero e exercício profissional de professoras de Matemática no ensino superior. Entrelaçando gênero e diversidade: enfoques para a educação. Curitiba: Ed. UTFPR, 2016. 400 p.: il. ISBN: 978-85-7014-173-6. CDD (23. ed.) 305.3 Disponível em:
NOTICIARIO SBM, De Figueiredo, Celina; et al. Comissão de Gênero e Diversidade - SBMAC. 2023. "Sexo e raça em matemática aplicada e estatística: perfil dos estudantes de graduação no Brasil". Edição especial, Maio 2023. Disponível em:
QUEIROZ, Cecília Telma Alves Pontes de; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; MOREIRA, Josilene Aires. Gênero e inclusão de jovens mulheres nas ciências exatas, nas engenharias e na computação. Série Estudos REDOR. Gênero, educação e comunicação – Recife : Editora UFPE : UFRPE, 2016. 349 p. : il. ISBN 978-85-415-0769-1. Disponível em:
RODRIGUES, Luciana Maria Dias de Ávila; PINTO, Aline Gomes Da Silva; GAMBOA, Janete Soares De; FURTADO, Marcelo Fernandes; SOBRAL, Yuri Dumaresq. Os 60 anos do Departamento de Matemática da UnB. São Paulo: Livraria da Física, 2022. ISBN 978-65-5563-175-3. Disponível em:
SILVA, Orminda Heloana Martins da. A Importância das Mulheres na Matemática: uma análise das contribuições femininas para a Matemática no âmbito da formação docente. 2020. 56 f.: il. CDU 51-055.2 (0.067) Disponível em:
SILVA, Roberta Peixoto Areas da et al. Gender and the scissors graph of Brazilian science: from equality to invisibility. OSF Preprints. 2020 Disponível em:
SANTOS, Camila Fabiane Nunes dos. MENTALIDADES MATEMÁTICAS: saber matemática não é um dom. IFSP - São Paulo: [s.n.], 2023. 110 f. CDD 510. Disponível em:
UnB. Universidade de Brasília. Instituto de Ciências Exatas. Departamento de Matemática. Disponível em:
Copyright (c) 2024 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.