Nos entremeios de um curso de Licenciatura em Matemática do Sudeste Paraense: um olhar para as questões de Gênero e Sexualidade
Resumen
This article presents the results of a master's thesis research situated within the context of Mathematics Education. Its objective was to analyze whether and how discussions on gender and sexuality are incorporated into the Pedagogical Course Project of a Mathematics Teaching Degree program at a Higher Education Institution located in southeastern Pará. This is a qualitative, descriptive-exploratory study. Additionally, a critical reading of the aforementioned course document was conducted. As theoretical support, it relies on studies of gender and sexuality, as well as discussions on curriculum and mathematics education. Regarding the results, it is noted that despite some engagement with diversity issues, there is a discursive erasure concerning gender and sexuality issues.
KEYWORDS: Curriculum. Mathematics Education. Initial Teacher Training.
Citas
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 02 de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Brasília: MEC/CNE/CP, 2015.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.
DUQUE, Tiago. “Professora, vem ver! O Paulo vai ter neném!”: gênero, sexualidade e formação de professores/as. Revista Centro de Educação, Santa Maria, v. 39, n. 3, p. 653-664, 2014.
FAMAT. Faculdade de Matemática. XXXXX. 2013.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GROSFOGUEL, Ramon. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, Boaventura de Sousa.; MENESES, Paula Maria de. (Orgs.) Epistemologias do Sul. Coimbra, Portugal: Edições Almedina, 2009
GUSE, Hygor Batista; WAISE, Tadeu Silveira; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. O que pensam licenciandos(as) em matemática sobre sua formação para lidar com a diversidade sexual e de gênero em sala de aula? Revista Baiana de Educação Matemática, v. 1, p. 1-25, 2020.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 3, p. 20-29, maio./jun. 1995.
hooks, bell. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 145-156.
JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília: Fundação Biblioteca Nacional, 2012.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Heteronormatividade e vigilância de gênero no cotidiano escolar. In: RODRIGUES, Alexsandro; DALLAPICULA, Catarina; FERREIRA, Sérgio Rodrigo da Silva (Orgs.). Transposições: lugares e fronteiras em sexualidade e educação. Vitória: EDUFES, 2015. p. 101-124.
LÁZARO, André. Repetir enganos (sobre kit gay) não cria uma verdade. O Globo Brasil, 1 nov. 2018. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/reportagens/andre-lazaro-repetir-enganos-sobre-kit-gay-nao-cria-uma-verdade/. Acesso em: 19 maio 2024.
LEYVA, Luis. Unpacking the male superiority myth and masculinization of mathematics at the intersections: a review of research on gender in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, Londres, v. 48, n. 4, p. 397-433, jul. 2017.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. pp. 9-42.
XXXXX
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y classificación social. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL; Ramón (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidade epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
SEFFNER, Fernando. Sigam-me os bons: apuros e aflições nos enfrentamentos ao regime da heteronormatividade no espaço escolar. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 145-159, 2013.
SCHÖN, Donald. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.
TARLAU, Rebecca; MOELLER, Kathryn. O consenso por filantropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, maio/ago. 2020.
TAVEIRA, Flávio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Curriculum guidelines for mathematics degree and gender and sexuality issues in Brazil. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 13, n. 6, p. 1-19, 2022.
Derechos de autor 2024 Perspectivas da Educação Matemática

Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.