Carmen Miranda: from do-it-yourself to the alternative history of the Brazilian Bombshell aesthetic

do do-it-yourself à história alternativa da estética da brazilian bombshell

  • Paula Barros Faculdade de Letras da Universidade do Porto e Instituto de Sociologia da Universidade do Porto
  • Sofia Sousa Faculdade de Letras da Universidade do Porto e Instituto de Sociologia da Universidade do Porto (IS-UP)
Keywords: Carmen Miranda; DIY; fashion; platform shoes

Abstract

Carmen Miranda was, and still is, one of Brazil's greatest musical and aesthetic icons. Carmen was anything but conventional, traditionalist and conformist, and perhaps that is why she marked the history of Brazilian and international music and fashion. Thus, in this article, we intend to focus on two central topics, namely the use of Do-It-Yourself (DIY) in her artistic creations, as well as we intend to demonstrate the relevance of platform shoe design in relation to national and international fashion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Ana Carina. Presença do discurso colonial do Estado Novo na imprensa das organizações femininas do regime: A Menina e Moça e a Presença. Vária, v.60, p.115-131, 2011.
AZEVEDO, Nara & FERREIRA, Luiz Otávio. Modernização, políticas públicas e sistema de gênero no Brasil: educação e profissionalização feminina entre as décadas de 1920 e 1940. Cadernos Pagu, v.27, p.213-254, 2006.
BENNETT, Andy & GUERRA, Paula. DIY Cultures and Underground Music Scenes. New York: Routledge, 2019.
BENNETT, Andy & PETERSON, Richard (eds.). Music Scenes. Local, Translocal, and Virtual. Nashville: Nashville University Press, 2004.
BESERRA, Bernadete. Sob a sombra de Carmen Miranda e do carnaval: brasileiras em Los Angeles. Cadernos pagu, v.28, 2007. https://www.scielo.br/j/cpa/a/bpnVBPGNbCV85M5cKJgsGBr/?format=pdf&lang=pt
BISHOP-SANCHEZ, Kathryn. Creating Carmen Miranda: Race, Camp, and Transnational Stardom. Nashville: Vanderbilt University Press, 2016.
BRAGA, Isabel M.R. Mendes Drumond. A Mocidade Portuguesa Feminina e a formação culinária em Menina e Moça (1947-1962). Dossiê: Género e Alimentação, Cadernos Pagu, v.39, p.201-206, 2012.
CASTRO, Ruy. Carmen: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
CHIDGEY, Red. Developing communities of Resistance? Maker Pedagogies, Do-It-Yourself Feminism, and DIY Citizenship. In: RATTO, Matt; BOLER, Megan & DEIBERT, Ronald (eds.). DIY Citizenship.Critical Making and Social Media. London: The MIT Press, p. 101-123, 2014.
CLARK, Walter Aaron. Doing the Samba on Sunset Boulevard Carmen Miranda and the Hollywoodization of Latin American Music. In: CLARK, Walter Aaron (ed.). From Tejano to Tango. Essays on Latin American Popular Music. New York: Routledge, 2002.
CLARKE, John. Style. In: HALL, Stuart & JEFFERSON, Tony (eds.). Resistance through rituals. Londres: Routledge, p.175-191, 1976.
COHEN, Stanley. Folk devils and moral panics: the creation of the Mods and Rockers. Cambridge: Basil Blackwell, 1972.
CORRÊA, Gustavo Borges. Imagens de Carmen Miranda no mundo gay. Textos escolhidos de cultura e arte populares, v.8, n.1, p.139-148, 2011.
EL NEMR, Ahmed. From natural to synthetic fibers. Textitles: Types, Uses and Production Methods, 1-152, 2012.
EMBACHER, Airton. Moda e identidade. A construção de um estilo próprio. São Paulo: Editora Anhembri Morumbi, 2004.
FAÉ, Rogério. O discurso desenvolvimentista no segundo governo de Getúlio Vargas. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 7, n.2, p.1-18, 2013.
FASHION.BUBBLES. Salvatore Ferragamo – A autobiografia do Sapateiro dos Sonhos é lançada em podcast. Online. Conult. 26.12.2022. Disponível em: https://www.fashionbubbles.com/historia-da-moda/salvatore-ferragamo/
FORAN, Rachel E. Commodification and Exploitation of the Brazilian bombshell Carmen Miranda. The Western States theatre Review, v.21, p.25-30, 2015.
FUENTE, Eduardo de la. Tanto…Quanto: Sobre a necessidade de uma sociologia textural da arte. Caderno CRH, v.32, n.87, p.475-490, 2019.´
GASPAROTTO, Lucas André. Alma e destino do povo português. O fado como identidade nacional lusa no limiar do Estado Novo (1927 – 1933). Oficina do Historiador, v.7, n.2, p.80-96, 2014.
GARCIA, Tânia da Costa. O “It Verde e Amarelo” de Carmen Miranda (1930-1946). São Paulo: Annablume, 2004.
GARCIA, Tânia da Costa. Carmen Miranda e os good neighbours. Diálogos, v.7, n.1, p.37-46, 2017.
GAUGELE, Elke (ed.). Aesthetic Politics in Fashion. Berlin: Sternberg Press, 2014.
GOULD, Mark. History is Sociology: All Arguments are Counterfactuals. Journal of Historical Sociology, v.32, p.1-11, 2019.
GUEDES, Renato Celestino & TEIXEIRA, Edilene Lagedo. A moda no pós-guerra no ano de 1947: o exemplo dos ícones Eva Perón e Carmen Miranda. XIV Encontro Nacional da ANPUH-RIO. Memória e Património. Rio de Janeiro, 19 a 23 de Junho de 2010, 2010. ISBN: 978-85-60979-08-0.
GUERRA, Paula. Teenagers From Outer Space. Contributos para uma genealogia dos fios que teceram a moda e o do-it-yourself em Portugal. dObra[s], v.34, p.20-63, 2022.
GUERRA, Paula. So close yet so far: DIY cultures in Portugal and Brazil. Cultural Trends, v.30, n.2, p.122-138, 2021.
GUERRA, Paula. Raw Power: Punk, DIY and Underground Cultures as Spaces of Resistance in Contemporary Portugal. Cultural Sociology, v.12, n.2, 2018.
https://doi.org/10.1177/1749975518770353
GUERRA, Paula. ‘Just can’t go to sleep’: DIY cultures and alternative economies from the perspective of social theory. Portuguese Journal of Social Science, v.16, n.3, p.283-303, 2017.
GUERRA, Paula & BONADIO, Maria Claudia. Moda, do-it-yourself e culturas globais digitais. dObra[s], v.34, p.9-18, 2022.
GUERRA, Paula & FIGUEREDO, Henrique Grimaldi. Today Your Style, Tomorrow The World: punk, moda e imaginário visual. ModaPalavra, v.12, n.23, p.73-111, 2019.
GUERRA, Paula & STRAW, Will. I wanna be your punk: o universo de possíveis do punk, do D.I.Y. e das culturas underground. Cadernos de Arte e Antropologia, v.6, n.1, p.5-16, 2017.
HARVEY, Frank. “What If” History Matters? Comparative Counterfactual Analysis and Policy Relevance. Security Studies, v. 24, n. 3, p.413-424, 2015.
KERBER, Alessander. Representações das identidades nacionais argentina e brasileira nas canções interpretadas por Carlos Gardel e Carmen Miranda (1917-1940). Tese de Doutorado. Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007.
KERBER, Alessander. Carmen Miranda entre representações da identidade nacional e de identidades regionais. ArtCultura, v.7, n.10, p.121-132, 2005.
KOZINETS, Robert. Netnography. The Essential Guide to Qualitative Social Media Research. London: Sage, 2020.
KRETZ, Gachoucha & VALCK, Kristine. “Pixelize me!”: Digital storytelling and the creation of archetypal myths through explicit and implicit self-brand association in fashion and luxury blogs. In: BELK, Russel W. (ed.). Research in Consumer Behavior (Research in Consumer Behavior. London: emerald Publishing, 2010, p.313-329.
LEITÃO, Débora Krischke. Cultura e natureza no kitsch à brasileira. Concinnitas, v.01, n.20, p.58-81, 2013.
LIMA, Gabriel Veppo. Carmen Miranda, o Estado Novo e o discurso verdadeiro. Fragmentum, n.36, p..24-36, 2013.
LOUREIRO, Sandra Maria Correia; SERRA, Jessica & GUERREIRO, João. How Fashion Brands Engage on Social Media: A Netnography Approach. Journal of Promotion Management, v.25, n.3, p.367-378, 2019.
MACEDO, Káritha Bernardo. A imagem de Carmen Miranda como representação da brasilidade: questionamentos de interpretações a partir de seus filmes na Boa vizinhança. ModaPalavra, v.13, n.28, p.257-296, 2020.
MACEDO, Káritha Bernardo. Carmen Miranda e nacionalismo na década de 1930. DAPesquisa, v.7, n.9, p. 380-392, 2018.
MAHONEY, James & BARRENECHEA, Rodrigo. The logic of counterfactual analysis in case-study explanation. The British Journal of Sociology, v. 70, n.1, p. 306-338, 2017.
MORAIS, Natani Cristtine & IRSCHLINGER, Fausto Alencar. Moda, Mulher e Sociedade Brasileira (1920-1940). Akrópolis, v.20, n.3, p.141-149, 2012.
MOURA, Beatriz Foganholi Gomes de. Have you ever danced in the tropics? Carmen Miranda e as representações dos latino-americanos no contexto da Política da Boa Vizinhança (1940-1943). Trabalho de conclusão de curso de graduação, Universidade Federal de São Paulo, 2019.
NASSER, David. A Vida Trepidante de Carmen Miranda. Rio de Janeiro: Record, 1989.
NEVES, José de Sousa Machado. Tecnologia Têxtil – 1ª parte – Matérias-primas têxteis. Porto: Livraria Lopes da Silva Editora, 1982.
OROZCO-ESPINEL, Paula. Carmen Miranda em Hollywood (1939-1945): no centro da tela, à margen da história. Palabra Clave [online], v.22, n.4, 2019. ISSN 0122-8285.
OVALLE, Priscilla Peña. Dance and the Hollywood Latina. Race, Sex, and Stardom. USA: alk.paper, 2011.
PARRIS, Kenyon. Carmen Miranda’s Navel. New Series, v.9, n.3, p.71-77, 1987.
PONTIN, Priscila Kieling; WAISMANN, Moisés & BEM, Judite Sanson. A moda e a memória: dos brechós ao estilo DIY como construção de identidade. d[O]bras, v.35, p.171-182, 2022.
ROBERTS, Shari. “The Lady in the tutti-Frutti Hat”: Carmen Miranda, a Spectacle of Ethnicity. Cinema Journal, v.32, n.3, p.3-23, 1993.
SANT’ANNA, Mara Rúbia & MACEDO, Káritha Bernardo. Imagens de América Latina no figurino e corpo da baiana de Carmen Miranda: memória social e identidade. Comunicação e Sociedade, v.24, p.161-185, 2013.
SAPIR, Edward. Fashion. In: BARNARD, Malcolm (ed). Fashion Theory. London: Routledge, 2020.
SCHEMES, Claudia & ARAUJO, Denise Castilhos. O artista gráfico Alceu Penna na Revista O Cruzeiro: apropriações e ressignificações da moda europeia e a representação da mulher (1940-1950). Cultura Visual, v.1, n.15, p.57-69, 2011.
SHAW, Lisa. Carmen Miranda. London: Palgrave Macmillan, 2013.
SHAW, Lisa. The celebritisation of Carmen Miranda in New York, 1939–41. Celebrity Studies, v.1, n.3, p.286-302, 2010.
SOEIRO, Teresa. Soqueiros e tamanqueiros. Fabrico e usos do calçado de pau em Cabeceiras de Basto. Câmara Municipal de Cabeceiras de Basto, 2017.
TETLOCK, Philip E. & BELKIN, Aaron. Counterfactual Thought Experiments in World Politics: Logical, Methodological, and Psychological Perspective. Princeton: Princeton University Press.
TIERNEY, Tom. Carmen Miranda. Paper Dolls in Full Color. Mineola: Dover Publications, 1982.
TRAMA.LIFE. Tendência moda tropical: Carmen Miranda e a sua influência na moda. Online. Consult. 26.12.2022. Disponível em: https://trama.life/pt-br/tendencia-moda-tropical-carmen-miranda-e-a-sua-influencia-na-moda/
VELLOSO, Cecília Texeira; ABDALLA, Gabriela Cassiano & PERASSI, Richard. Behaviorismo vernacular e os tamancos de Carmen Miranda. Triades, v. 9, n.1, p.63-73, 2020.
Published
2023-09-02
How to Cite
BARROS, P.; SOUSA, S. Carmen Miranda: from do-it-yourself to the alternative history of the Brazilian Bombshell aesthetic. albuquerque: journal of history, v. 15, n. 29, p. 41-60, 2 Sep. 2023.