Hospitalidade virtual em plataformas de ensino: reflexões sobre os rituais de acolhimento nas relações remotas de ensino-aprendizagem

  • Guilherme Moreira de Brito Centro Universitário Senac
  • Ana Marta de Brito Borges Avelãs de Araújo
  • Claudia Martins Pantuffi Centro Universitário Senac - Campus Santo Amaro
Keywords: Virtual Hospitality. Remote Learning. Learning Platforms., Virtual Hospitality, Remote Learning, Learning Platforms

Abstract

This article intends to cast light over  hospitality as an immaterial quality inserted in the virtual space, observing the elements that make tangible the experience of virtual interactions among students and professors at online education platforms. In this analysis, the following research problem arises: How to provide an approximation in the student-teacher relationship based on the construction of hospitality times and spaces in the virtual sphere? The central objective is to build a reflection about the hospitality rituals transposed to educational relationships at the virtual environment. As for the methodology, it is a bibliographic review article build through a online study carried out on electronic bases by the combination of the terms: virtual hospitality, remote teaching, learning, teaching platforms. In this sense, the theoretical basis presented introduces the study in the following order of concepts: the hospitality rituals in the virtual space, the application of these rituals in online educational interactions, having educators as the host figure in this space. Finally, it is presented the relationship between the concept that addresses education in the virtual environment and the scenes of hospitality perceived among the interlocutors of this context. As a result, it is shown that the humanization factors applied in the virtual environment originate from the exercise of hospitality rituals and seek to build a space that is close to what is perceived as a value in the material world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Moreira de Brito, Centro Universitário Senac

Bacharel em Hotelaria pelo Centro Universitário SENAC – Campus Santo Amaro. E-mail: guilhermembrito@outlook.com.br

Ana Marta de Brito Borges Avelãs de Araújo

Mestre em Hospitalidade pela Universidade Anhembi Morumbi. Professora e Pesquisadora do Centro Universitário SENAC – Campus Santo Amaro.

Claudia Martins Pantuffi , Centro Universitário Senac - Campus Santo Amaro

Doutorado em Administração pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professora e Pesquisadora do Centro Universitário SENAC – Campus Santo Amaro. E-mail: claudia.mpantuffi@sp.senac.br

References

Arruda, E. P. (2020). EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista De Educação a Distância, 7(1), pp. 257-275.

Belotti, S. H. A. & Faria, M. A. (2010). Relação professor/aluno. Revista eletrônica saberes da educação v.1 n.1. http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes/pdfs/salua.pdf

Botelho, L. L.R.; Cunha, C. C. A. & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade. v. 5. n. 11. https://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/article/view/1220/906

Camargo, L. O. L. (2004) Hospitalidade. São Paulo: Aleph.

Camargo, L. O. L.(2015). Interstícios da hospitalidade. Revista Hospitalidade, v.XII n. especial. https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/574

Camargo, L. O. L. (2021). As leis da hospitalidade. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v.15 n.2. https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/2112/1443

Carnizelo, N. R. (2019). Empatia: atitude fundamental do professor do ensino superior. estudo teorico sobre empatia e práticas pedagógicas no ensino superior. Puc-sp. https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/22712/2/Nicole Rodrigues Carnizelo.pdf

Castaman, A. S., & Rodrigues, R. A. (2020). Educação a Distância na crise COVID - 19: um relato de experiência. Research, Society and Development, 9(6).

Pereira Donato, S., Regina Mocelin, M., & Da Silva, W. (2018). SER PROFESSOR-TUTOR NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (EAD). CIET:EnPED, . Recuperado de https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/535

Ellwanger, C; Antunes, R. R & Pierre, R. S. (2015). Design de interação, design experimental e design thinking: a triangulação da interação humano-computador (IHC). Revista de Ciências da Administração, v.17, n.43 pp.26-36. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2015v17n43p26

Freire, P.. (1967). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro. Editora civilização brasileira S.A.

Freire, P.. (2001). Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, 15(42), 259-268. https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013

Guimarães, A. L.. (2018). Metodologias ativas: empatia, humildade e protagonismo na sala de aula em tempos de docência online. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias CIET, encontro de pesquisadores em educação a distância EnPED. Educação e Tecnologias; inovação em cenários em transição. https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/download/597/471

Hodges, C.; Moore, S.; Lockee, B.; Trust, T.&Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review.

Imperiale, M. G., Phipps, A., & Fassetta, G. (2021). On online practices of hospitality in higher education. Studies in Philosophy and Education, v.40 n.6. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11217-021-09770-z.pdf

Lashey, C. (2015). Hospitalidade e hospitabilidade. Revista Hospitalidade, v.XII n. especial. UAM. https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/566

Lashey, C.& Morrison, A. J. (2000). In search of hospitality: theoretical perspectives and debates. Oxford: Buttherwoth-Heinemann.

Miranda, J. V. A. (2016). Ética da alteridade e o paradoxo da hospitalidade ao outro na educação. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 21, n. 2. http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/4104/pdf_590

Montandon, A. (2011). O livro da hospitalidade – acolhida do estrangeiro na história e nas culturas. São Paulo: Editora Senac São Paulo.

Morgado, L. (2001). O papel do professor em contextos online: problemas e virtualidades. in: Discursos, III Série, nº especial, pp.125-138, Univ. Aberta. https://bityli.com/2N4kW0g

Oliveira, J.F.A.C; Fernandes, J.C.C. & Andrade, E.L.M. (2020). Educação no contexto da pandemia da Covid-19: adversidades e possibilidades. Itinerarius Reflectionis, 16(1), pp. 01-17.

Quintarelli, S.. (2019). Instruções para um futuro imaterial. São Paulo: Editora Elefante

Reis, M. & Salles, M.R.. (2015). Hospitalidade na EaD: o sentir-se em casa no ambiente virtual de aprendizagem e o papel do tutor. In: Anais do IX Fórum Internacional de Turismo do Iguassu. Foz do Iguaçu – Paraná – Brasil https://bityli.com/yvpjsRT

Schulenburg, H. R. W., Vela, J. C.; Fialho, F. A. P. & Triska, R. (2014). O ergodesign e a engenharia de usabilidade de interfaces, como facilitadores para os usuários na busca de informações. Blucher Proceedings, 11° Congresso Brasileiro de pesquisa e Desenvolvimento em Design n.4 v.1. https://bityli.com/xaiSvb2

Soares, C. M. P.. (2013). Hospitalidade virtual: uma tentativa de compreensão. Revista Hospitalidade, v.X n. 2. https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/523

Tori, R.. (2010). A presença das tecnologias interativas na educação. Revistas eletrônicas da PUC-SP. Vol.II, n.1. https://revistas.pucsp.br/ReCET/article/viewFile/3850/2514

Tori, R.. (2018). Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino de aprendizagem. Tecnologia Educacional, livro 9, portuguese version, ebook kindle version.

Veal, A. J. (2011). Metodologia de pesquisa em lazer e turismo. São Paulo: Aleph.

Tori, Romero. (2020). (@educacaosemdistancia). (2020). Ensino remoto emergencial: prós & contras. Instagram.

Published
2022-01-06
How to Cite
Moreira de Brito, G., de Brito Borges Avelãs de Araújo, A. M., & Martins Pantuffi , C. (2022). Hospitalidade virtual em plataformas de ensino: reflexões sobre os rituais de acolhimento nas relações remotas de ensino-aprendizagem. ATELIÊ DO TURISMO, 6(1), 120-134. https://doi.org/10.55028/at.v6i1.12550