The canvas model as a strategic tool in tourism companies - the case of caribessa in João Pessoa/PB

Keywords: Strategic Management., Micro and Small Business., Tourism, Business Model Canvas.

Abstract

Micro and small enterprises (MSB) have occupied a relevant position in the economy. Therefore, this study then aims to analyze the strategic management of MSB in João Pessoa-PB, in the tourism segment, using the Canvas model. As methodological procedures, we opted for a qualitative exploratory research based on a case study. For data collection, a bibliographic survey was performed and using the techniques of semi-structured interviews and direct observation was performed. In the treatment of the data, the technique was used, where it was possible to analyze the interview and to categorize it from the Canvas business model. That way, it was concluded that the BMC tool could help the strategic management of MSB as it allows the small entrepreneur, without major financial investments and technological resources, to elaborate, execute and monitor strategies and expected results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danylo Queiroz Aguiar, Universidade Federal da Paraíba

Consultor em Planejamento, Gestão e Desenvolvimento Territorial. MBA em Gestão Empresarial pelo Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ). Bacharel em Turismo pela Universidade Federal da Paraíba. 

Niedja da Silva Feitosa, Universidade Federal da Paraíba

Especialista (MBA) em Gestão Empresarial pelo Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ). Bacharela em Administração pela UFPB.

Rafaella Soares Espínola , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bacharela em Turismo pela UFPB e Relações Internacionais pela UEPB.

Jefferson Oliveira da Silva-Lacerda, Universidade Federal da Paraíba/Docente do Departamento de Turismo e Hotelaria

Professor e Pesquisador no Departamento de Turismo e Hotelaria (DTH) no Centro de Comunicação, Turismo e Artes (CCTA) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) Doutor em Administração - CEPEAD/UFMG. Mestre em Administração – PPGA/UFPB. Bacharel em Hotelaria e Licenciado em Letras (Habilitação em Língua Vernácula) pela Universidade Federal da Paraíba.

References

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Lisboa: edições, v. 70, p. 225.

Bauer, M. W., & Gaskell, G. (2017). Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. Editora vozes limitada

Cezarino, L. O., & Campomar, M. C. (2006). Micro e Pequenas Empresas: características estruturais e gerenciais. Revista Hispeci & Lema, v. 9, p. 10-12.

Costa, E. A. (2007). Gestão Estratégica: da empresa que temos para a empresa que queremos. São Paulo: Saraiva, CPT. Comissão pastoral da terra. Conflitos no Campo –Brasil.

Crotty, Y., Kinney, T., & Farren, M. (2017). Using The Business Model Canvas (BMC) Strategy Tool to Support the Play4guidance Online Entrepreneurial Game. International Journal for Transformative Research, v. 4(, n. 1), p. 34-41.

Evans, V. (2013). Ferramentas Estratégicas: Guia essencial para construir estratégias relevantes. Elsevier Brasil

Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 e. Ed. Editora Atlas AS.

Joyce, A., & Paquin, R. L. (2016). The Triple Layered Business Model Canvas: A tool to design more sustainable business models. Journal of Cleaner Production, v. 135, p. 1474-1486..

Lima, E. O., Filion, L. J., Dalfovo, O., & Urbanavicius-Junior, V. (2013). Gestão Estratégica e Compartilhamento da Visão em Micro e Pequenas Empresas. Revista Ibero Americana de Estratégia, 12(2), 12-41.

Maříková, M., Rolínek, L., & Rehoř, P. (2018). Selected aspects of strategic management in small enterprises in services.

Motta, K. S., Luna, M. M. M., Santos, J. P., & Romero, F. (2016). Excelência em Gestão como Agente Promotor da Competitividade nas MPE’s. Holos, 4, 269-283.

Neiman, Z.; Costa, N. M. C. (2008). Pelas trilhas do ecoturismo. Rima

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Pontes, A. S. M. (2012). Análise do Tema Gestão Estratégica nas Pequenas Empresas Prestadoras de Serviços: Uma revisão bibliográfica. Navus-revista de gestão e tecnologia, 2(2), 26-32.

Rosa, C. A. (2016). Guia do Bootcamp: Prototipagem e Mínimo Produto Variável. Belo Horizonte: Sebrae Minas, 50p.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, M. P. B. (2013). Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Penso.

Schmal, R. F., & Olave, T. Y. (2014). Optimización del Proceso de Atención al Cliente en Un Restaurante durante Periodos de Alta Demanda. Información Tecnológica, 25(4), 27-34.

Micro, S. B. D. A. À. (2018). Perfil das microempresas e empresas de pequeno porte. Brasília: Sebrae.

Souza, W., & Qualharini, E. (2007). O Planejamento Estratégico nas Micro e Pequenas Empresas. In: III Workshop Gestão Integrada: riscos e desafios. Senac

Tavares, M. C. (2010). Gestão Estratégica, 3ª Edição. São Paulo: Atlas SA.

Tokarski, A., Tokarski, W., & Wójcik, J. (2017). The Possibility of Using the Business Model Canvas in The Establishment of An Operator's Business Plan. Torun Business Review, 16(4), 17-31.

Published
2022-07-05
How to Cite
Aguiar, D. Q., Feitosa, N. da S., Espínola , R. S., & Silva-Lacerda, J. O. da. (2022). The canvas model as a strategic tool in tourism companies - the case of caribessa in João Pessoa/PB. ATELIÊ DO TURISMO, 6(2), 63-84. https://doi.org/10.55028/at.v6i2.16021