The gastronomy of feirinha da JK in Foz do Iguaçu-PR: netnographic analysis on digital platforms

  • Paola Stefanutti Instituto Federal do Paraná - IFPR
  • Gislaine Silveira Simões Instituto Federal do Paraná (IFPR)
  • Hanna Caroline de Oliveira Schu Instituto Federal do Paraná (IFPR)
  • Karen de Oliveira Mafra Instituto Federal do Paraná
Keywords: Online Reviews, eWOM, Free Markets, Commensality

Abstract

The face-to-face or electronic word of mouth whose acronym is eWOM (electronic word of mouth) may be able to influence consumers' purchasing decisions. One of the possibilities of eWOM is online reviews and reviews of products and services on digital platforms. This article aims to analyze the main gastronomic attributes of Feirinha da JK, from the perspective of its visitors. For this, a netnographic survey was carried out, analyzing the comments of three digital platforms, namely: Facebook, Google and TripAdvisor. The present study is classified as a qualitative research of a netnographic nature. Comments on gastronomic aspects focused on three main points: diversity of foods and nationalities, homemade and colonial products and pastel. In addition to these, writings were raised about socialization at the fair, which is a characteristic that is indirectly related to gastronomy through commensality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola Stefanutti, Instituto Federal do Paraná - IFPR

PhD in Society, Culture and Borders from the State University of Western Paraná (UNOESTE). Professor of the Gastronomy Technology Course at the Federal Institute of Paraná (IFPR). E-mail: paola.stefanutti@ifpr.edu.br

Gislaine Silveira Simões, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

PhD in Food Sciences from the State University of Londrina (UEL). Professor of the Gastronomy Technology Course at the Federal Institute of Paraná (IFPR). E-mail: gislaine.simoes@ifpr.edu.br

Hanna Caroline de Oliveira Schu, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

Gastronomy Technologist at the Federal Institute of Paraná (IFPR). E-mail: hannaschufi@gmail.com

Karen de Oliveira Mafra, Instituto Federal do Paraná

Gastronomy Technologist at the Federal Institute of Paraná (IFPR). E-mail: karen01mafra@gmail.com

References

Boutaud, J. J. (2011). Compartilhar a mesa. In: Montandon, Alain. O livro da hospitalidade - Acolhida do estrangeiro na história e nas culturas. São Paulo: Editora Senac.

Brasil. Ministério de Turismo. Anuário Estatístico de Turismo 2021. Brasília, DF: MTUR, 2022.

Brito, L. M., & Xavier, A. F. (2016). Comportamento do Consumidor e o Mercado Informal de Produtos Artesanais. In: Congresso Latino-Americano de Varejo (CLAV).

Cividini, F. R., Stefanutti, P., Gregory, V. (2019). Comidas migrantes: análises iniciais a partir da Feirinha da JK em Foz do Iguaçu-PR. In: Guilherme, W. D. (org.). Desafios e Soluções da Sociologia 2. Ponta Grossa: Atena Editora, 180-191.

Coutinho, E. P., Oliveira, A. T, Silva, M. J., Francisco, M. S., &Moreira, R. T. (2013). A gastronomia da feira livre do município de Solânea: aspectos higiênicos e tradições culinárias. Revista Higiene Alimentar, 27, 24-28.

Coutinho, E. P., Neves, H. C. N., Neves, H. C. N., &Da Silva, E. M. G. (2006) Feiras livres do brejo paraibano: crise e perspectivas. In: Congresso Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural (SOBER), Fortaleza, Brasil.

Cruz, B. P. A., Pimenta, S., Dutton, A., & Ross, S. D. (2020). Fake on-line reviews em restaurantes: intenção e boicote ou intenção de buycott de telespectadores do programa Pesadelo na Cozinha? Revista Brasileira de Gastronomia, 3, 1-11.

Dellarocas, C. (2003). The digitization of word of mouth: Promise and challenges of online feedback mechanisms. Management Science. 49, 10, 1407-1424.

Dentz, B. G. Z. V. (2016). A produção artesanal de alimentos tradicionais em municípios da Grande Florianópolis (SC): entre a tradição e a inovação. In: II Seminário Alimentos e Manifestações Culturais Tradicionais, 61-72.

Dentz, B. G. Z. V. (2015). Saberes Tradicionais no Processamento de Produtos Coloniais na Grande Florianópolis. In: XV Encuentro de Geógrafos de América Latina & XV Encuentro de Geógrafos de América Latina. Havana - Cuba: ICAIC, 961-971.

Dorigon, C. (2010). O mercado informal dos produtos coloniais da Região Oeste de Santa Catarina. In: V ENEC - Encontro Nacional de Estudos do Consumo & I Encontro Luso-Brasileiro de Estudos do Consumo Encontro Luso-Brasileiro de Estudos do Consumo, Rio de Janeiro, 1-20.

Fernandes, C. (2007). Viagem gastronômica através do Brasil. 8 ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo: Editora Estúdio Sonia Robatto.

Florêncio, J. R. (2018). Comer e cozinhar: revelando tramas e práticas alimentares como possibilidades de representação e identidades nas feiras do Guará e da Torre de TV. [Dissertação]. Universidade de Brasília.

Food and Agriculture Organization of the United Nations – FAO. (2020). COVID-19 and the risk to food supply chains: How to respond? 1-7. http://www.fao.org/3/ca8388en/CA8388EN.pdf

Foz do Iguaçu. A cidade. (s.d.). http://www.pmfi.pr.gov.br/turismo/?idMenu=722

Foz do Iguaçu. Decreto nº 27.972, de 17 de março de 2020. Adota medidas adicionais de controle, prevenção e fiscalização para enfrentamento da emergência em saúde pública de importância internacional decorrente do Novo Coronavírus (COVID-19), em complemento ao Decreto nº 29.963, de 15 de março de 2020. Gabinete do Prefeito Municipal de Foz do Iguaçu, Estado do Paraná, em 17 de março de 2020.

Foz do Iguaçu. Decreto Nº 28.093, de 30 de abril de 2020. Altera e acresce dispositivos do Decreto nº 28.055, de 20 de abril de 2020, que Consolida as medidas estabelecidas no Município de Foz do Iguaçu de controle e prevenção para o enfrentamento da emergência em saúde pública de importância internacional decorrente da Pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19, e dá outras providências. Gabinete do Prefeito Municipal de Foz do Iguaçu, Estado do Paraná, em 30 de abril de 2020.

Foz do Iguaçu. Feiras e Mercados de caráter cultural. (s.d.). Acesso em 12 de abril de 2020 de http://www.pmfi.pr.gov.br/turismo/?idMenu=1230

Foz do Iguaçu. Inventário Técnico de Estatísticas Turísticas. (2014). Secretaria Municipal de Turismo. Foz do Iguaçu: SMTU.

Foz do Iguaçu. Projeto de Lei Nº 3.427, de 28 de fevereiro de 2008. Altera a redação do 2º do art. 1º da Lei nº 3.427, de 28 de fevereiro de 2008, que Dispõe sobre a oficialização da Feira Livre das Nações no Município de Foz do Iguaçu, e dá outras providências.

Foz do Iguaçu. Projeto de Lei Nº 104/2007, de 27 de setembro de 2007. Dispõe sobre a oficialização da Feira Livre das Nações no Município de Foz do Iguaçu, e dá outras providências.

Foz do Iguaçu. Agência de Notícias Governo Municipal de Foz do Iguaçu. Projeto Feira Livre das Nações. (s.d.). Acesso em 13 de abril de 2020 de http://www.pmfi.pr.gov.br/noticia/?idNoticia=36904

Fundação Cultural de Foz do Iguaçu. Projeto Feira das Nações. (entre 2014 e 2017).

Gonçalves, A. O.,&Abdala, M. C. (2013). “Na Banca do “Seu” Pedro é tudo mais gostoso”: pessoalidade e sociabilidade na feira-livre, Ponto Urbe, 12.

Gonzalez, A. G. C., & Abrantes-Braga, F. D. (2021). Avaliações online: fatores motivadores e consequências para empresas - uma revisão sistemática de literatura e um framework para futuras pesquisas. [Monografia]. Insper Instituto de Ensino e Pesquisa.

Gretzel, U., &Yoo, K. H. (2008). Use and Impact of Online Travel Reviews. In: O’Connor P., Höpken W., Gretzel U. (ed.) Information and Communication Technologies in Tourism. Wien, Österreich: Springer Vienna.

Jacobsen, J. K. S. & Munar, A. M. (2012). Tourist information search and destination choice in a digital age. Tourism management perspectives, 39-47.

Jeacle, I.,& Carter, C. (2011). In TripAdvisor we trust: Rankings, calculative regimes and abstract systems. Accounting, Organizations and Society, 36, 293-309.

Junqueira, A. H.,& Peetz, M. S. (2015). 100 anos de feiras livres na cidade de São Paulo. São Paulo: Via Impressa Edições de Arte.

Kozinets, R. V. (2014). Netnografia: Realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso.

Lee, J., Park, D. H, & Han, I. (2008). The effect of negative online consumer reviews on product attitude: An information processing view. Electronic commerce research and applications, 7, 3, 341-352.

Mariano, A. et al. (2015). Marketing boca-a-boca online (eWOM): Conceitos, antecedentes e delimitações. Congresso Internacional de Administração. Paraná.

Martins, F. R. (2004). Diga-me o que comes e eu te direi quem és: como a gastronomia, na feira do Guará, revela-se locus de identidade. [Monografia]. Universidade de Brasília.

Nora, F., &Zanini, M. C. (2015). A feira como um espaço de sociabilidade. Retratos De Assentamentos, 18, 135-154.

Ortiz, T. B., & Boaria, F. (2016). O turismo e a web–Uma análise sobre a influência da internet nas escolhas do turista de Foz do Iguaçu/PR. X Fórum Internacional de Turismo do Iguassu, Foz do Iguaçu.

Pinheiro, C. M. P., Stürmer, A., Wissman, D., & Pedroso, H. M. (2019). Interatividade digital, gestão de marca e construção da reputação: O Hotel Alpestre no Tripadvisor. Revista Observatório, 5, 197-231.

Prestes, A. A., Vaz, F.C.B., Schu, H.C.O. (2022). Turismo gastronômico em Foz do Iguaçu: possibilidades e reflexões. [Trabalho de conclusão de curso]. Instituto Federal do Paraná.

Raggi, L. B. (2017). A feira livre na cidade de Foz do Iguaçu-PR: genealogia e regulamentação. [Monografia]. Universidade Federal da Integração Latino-Americana.

Ribeiro, A. E. (2020). Ensino, pesquisa e extensão na pandemia: dor e delícia dos letramentos. In: Assis, J. A., Komesu F., Fluckiger, C. (org.) Práticas discursivas em letramento acadêmico: questões em estudo: volume IV: Efeitos da Covid-19 em práticas letradas acadêmicas. Belo Horizonte: Editora PUC Minas.

Rodrigues, H. A. F. (2012). Alimentação como fonte de sociabilidade e de hospitalidade. Revista Sinais, 12.

Santos, M. V., & Santos, J. C. (2020). A configuração da agricultura familiar na feira do sindicato em Ituiutaba-MG. Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium, 11, 19-37.

Serrati, C. S. M., & Fernandes, K. C. (2021). O trabalho de pesquisadoras durante a Pandemia da COVID-19: Relatos e Reflexões de Práticas Possíveis. SCIAS - Educação, Comunicação e Tecnologia, 2, 377–390.

Sidali, K. L., Schulze, H.,& Spiller, A. (2009). The Impact of Online Reviews on the Choice of Holiday Accommodations. In: Höpken, W., Gretzel, U., Law, R. (ed). Information and Communication Technologies in Tourism. Wien, Österreich: Springer Vienna.

Stefanutti, P. (2020). Das feiras às culturas alimentares (no plural) da tríplice fronteira. [tese]. Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Stefanutti, P., Arantes, F. N., Afonso, L. B. P. (2020). Impactos iniciais da COVID-19 na área gastronômica de uma cidade turística: o caso de Foz do Iguaçu. Ateliê do turismo, v. 4, 95-111.

Stefanutti, P., Welter, V.S., Gregory, V. (2019). Feiras e mercados na fronteira Brasil-Argentina-Paraguai: indícios alimentares e identitários. In: Muniz, C.M.S.L., Soares, J.A. (org.) O mundo da fronteira: reflexões a partir da fronteira trinacional: Brasil, Paraguai e Argentina. Curitiba: CRV, 29-46.

Teixeira, M. A., &Oliveira, R. I. (2017). A Feirinha de Itaguara (MG): cores, aromas, sabores, ritmos e afetos. Ciências Gerenciais em Foco, 8, 106-118.

Vedana, V. (2004). “Fazer a feira”: estudo etnográfico das “artes de fazer” de feirantes e fregueses da feira livre da Epatur no contexto da paisagem urbana de Porto Alegre. [Dissertação]. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Welter, V. S., & Ruiz, M. (2018). Ativação de um patrimônio cultural e suas relações de poder: Um olhar a partir da Feirinha da JK em Foz do Iguaçu. Trabalho apresentado no Seminário Internacional sobre Preservação do Patrimônio Cultural no Território Trinacional, Foz do Iguaçu, Brasil.

Wu, J., Wu, T., & Schlegelmilch, B. B. (2020). Seize the day: How online retailers should respond to positive reviews. Journal of Interactive Marketing, 52, 52-60.

Yu, M. S. M. (2018). Presença das línguas chinesas e integração de chineses em diversos espaços sociais de Foz do Iguaçu – PR: um estudo interdisciplinar. [Dissertação]. Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Published
2023-10-23
How to Cite
Stefanutti, P., Simões, G. S., Schu, H. C. de O., & Mafra, K. de O. (2023). The gastronomy of feirinha da JK in Foz do Iguaçu-PR: netnographic analysis on digital platforms. ATELIÊ DO TURISMO, 7(2), 198 - 216. https://doi.org/10.55028/at.v7i2.16178
Section
ARTIGOS