Utilização das hashtags na promoção turística: uma análise do uso da #ondeiremfortaleza através do empreendimento colosso fortaleza
Abstract
Communication is used in various areas of knowledge, especially in tourism, to express verbal and non-verbal aspects. In marketing, it plays a fundamental role in promoting tourist destinations on social media. It is through social networks that companies expose their products and services to more people, breaking the geographical barrier that once existed. In this context, this study aimed to analyze the impact of the hashtag #ondeiremfortaleza, used in the images published on the Instagram page @colosso.fortaleza, in the process of choosing Fortaleza/Ceará (CE) as a tourist destination. The methodology adopted follows an interpretative approach, with intentional sampling based on content analysis (Bardin, 1977). The results of this research highlight the importance of using hashtags in promoting a destination, increasing its visibility, and arousing the interest of potential visitors. Consequently, this increases the flow of tourists in the area. It is concluded that the use of hashtags in promoting destinations is of significant relevance to gain views from potential tourists considering visiting the destination.
Downloads
References
Arefieva, V., Egger, R., & Yu, J. (2021). A machine learning approach to cluster destination image on Instagram. Tourism Management, 85, 104318.
Bardin, L. (1978). Análise de Conteúdo. Lisboa/PT: Edições 70.
Celuch, K. (2021). Hashtag usage and user engagement on Instagram: The case of# foodfestivals. Journal of Physical Education and Sport, 21, 966-973.
Cobra, M. (2005). Marketing de turismo. São Paulo/SP: Cobra Editora.
Camargo, L. O. L. (2005). Hospitalidade. São Paulo/SP: Aleph.
Dorcic, J., Komsic, J., & Markovic, S. (2019). Mobile technologies and applications towards smart tourism–state of the art. Tourism Review, 74(1), 82-103.
Fatanti, MN, & Suyadnya, IW (2015). Além do olhar do usuário: como o Instagram cria marca de destino turístico?. Procedia-Social and Behavioral Sciences , 211 , 1089-1095.
Guimarães, C. R. F. F., Noia, A. C., & dos Santos, A. S. (2019). Ocupações formais no setor de turismo do nordeste brasileiro: um estudo sobre as diferenças entre gêneros. TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible, 12(26), 35.
Gon, M. (2021). Experiências locais no Instagram: dados de mídia social como fonte de evidência para design de experiência. Journal of Destination Marketing & Management , 19 , 100435.
G1 – Portal de Notícias da Globo. (2020). Fortaleza tem maior PIB de o 9º maior do Brasil. Recuperado em 22 janeiro, 2022, de http://glo.bo/3b4qMG8.
Ibba, S., Orrù, M., Pani, F. E., & Porru, S. (2015). Hashtag of Instagram: From Folksonomy to Complex Network. In KEOD (pp. 279-284).
Im, Y., & Nagai, H. (2021). Using Instagram Hashtags to Recruit Asian Youth Travellers. e-Review of Tourism Research, 18(5), 764-778.
Kato, D., Hirota, M., Nagao, M., Yoshida, M., & Ishikawa, H. (2019). Tourist Behavior Analysis Using Instagram Hashtags. MMEDIA: The Eleventh International Conference on Advances in Multimedia.
Kotler, P. Kartajaya, H. Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0: Do tradicional ao digital. Rio de Janeiro/RJ: Sextante.
Kotler, P. Kartajaya, H. Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0: Tecnologia para a humanidade. Rio de Janeiro/RJ: Sextante.
LASHLEY, Conrad. MORRISON, Alisson. (2004). Em busca da hospitalidade: perspectivas para um mundo globalizado. Barueri/SP: Manole.
Li, J., Xu, L., Tang, L., Wang, S., & Li, L. (2018). Big data in tourism research: A literature review. Tourism management, 68, 301-323.
MAEDA, George Masatochi de Campos et al. A influência da experiência do cliente na recompra de serviços de saúde. (2019). Dissertação. (Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM).
Mafra, K. K. C., & Dantas, A. V. S. (2022). Hospitalidade virtual em tempos de pandemia: um estudo de caso do Serhs Natal Grand Hotel & Resort. Ateliê Do Turismo, 6(1), 157-177. https://doi.org/10.55028/at.v6i1.13631
Mello, Cynthia. (2019). Semiótica aplicada do turismo. Curitiba/PR: Appris.
Mele, Emanuele; Kerkhof, Peter; Cantoni, Lorenzo. (2021). Analyzing cultural tourism promotion on Instagram: a cross-cultural perspective. Journal of Travel & Tourism Marketing, 38, n. 3, p. 326-340.
Mielke, E. J. C., & Silva, J. A. S. (2017). A cooperação no desenvolvimento de destinos turísticos: importância como política pública e como instrumento propulsor na comercialização de produtos turísticos locais. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, 7(2), 3-21.
PANOSSO NETTO, A. (2013). O que é turismo. São Paulo/SP: Brasiliense.
Poleza, M., & Varvakis, G. (2019). Processo de transformação digital nas organizações: razões e resultados. In: Anais do Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação–ciki, 1, n 1.
Silva, D. S. da., & Mendes-Filho, L. (2013). Uma análise preliminar do uso de comentários na internet na escolha de um destino de viagem. Revista Turismo Estudos e Práticas, 2, p. 174-195.
Vidovix, S. (2015). A hospitalidade do serviço: como prestar um serviço hospitaleiro para que conquiste não apenas alguns, mas todos os seus clientes. Rio de Janeiro: Qualitymark.
Zucco, F. D., de Lima Pereira, M., Limberger, P. F., & Falaster, C. D. (2018). Avaliação da imagem de um destino turístico no Instagram. Turismo: Visão e Ação, 20(3), 490-499.
Authors/researchers who publish in Ateliê do Turismo accept the following terms:
1 - Copyright:
Authors/researchers retain their copyright, but grant Ateliê do Turismo non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution and publicity). They grant Ateliê do Turismo the right of first publication of their work/research, which will be simultaneously subject to the license indicated in point 2. Authors may establish other additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in Ateliê do Turismo, provided that their initial publication in this journal is acknowledged.
2 - License.
This work is licensed under a CC BY 4.0
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

