Reputation analysis of Brotas (Brazil) rafting attributes on a collaborative travel platform
Abstract
Rafting is a characteristic activity of adventure tourism, and is one of the main activities in Brotas-SP, one of the main adventure destinations in Brazil. In this context, a survey was conducted to analyze participants' opinions in rafting in Brotas-SP through their opinions registered on TripAdvisor's collaborative travel platform. The 689 reviews present on the platform during the research period had their content analyzed. The results showed that approximately 99.42% of TripAdvisor users were satisfied with the experience they had. In addition, 63.00% of tourists had a positive experience with the guides and other employees of the rafting operators, transmitting feelings of attention, excellence, safety and professionalism to 23.47% of the participants. The results showed similarity with the opinions of users of other adventure tourism destinations in nature who used the same platform. Finally, the importance of human relations in tourism is highlighted, one of the main aspects most highly evaluated in the opinions registered on TripAdvisor.
Downloads
References
Abdurakhmanova, G. K., Astanakulov, O. T., Goyipnazarov, S. B., & Irmatova, A. B. (2022). Tourism 4.0: opportunities for applying industry 4.0 technologies in tourism. In Proceedings of the 6th International Conference on Future Networks & Distributed Systems (pp. 33-38).
Abrotur (2022). Associação das Empresas de Turismo de Brotas e Região. https://abrotur.com.br/
Tripadvisor. (2023). https://tripadvisor.mediaroom.com/br-about-us
Brasil (2009). Ministério do Turismo. Associação Brasileira de Empresas de Turismo de Aventura. Diagnóstico do turismo de aventura no Brasil. Belo Horizonte: Mtur.
Brasil (2010). Ministério do Turismo. Secretaria Nacional de Políticas de Turismo. Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico. Coordenação de Segmentação.Turismo de Aventura: orientações básicas. Brasília: MTur.
Brotas. Secretaria de Turismo. (2022) Plano Diretor de Turismo de Brotas. Brotas: SecTur.
Brotas. Secretaria de Turismo. (2020). Inventário Turístico Municipal de Brotas. Brotas: SecTur.
Cavalcante, I. C. O. S., & Ferreira, L. V. F. (2018). A importância da hospitalidade e qualidade dos serviços na hotelaria hospitalar. Revista de Turismo Contemporâneo, 6(1).
Costa, R. B. (2015). Sobre o papel da confiança e das tecnologias digitais de comunicação nas experiências de economia colaborativa. Seminário dos Alunos do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Costa, P.C. (2002). Ecoturismo. São Paulo: Aleph.
Gomes, R. (1994). A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: Minayo, M.C. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Vozes.
Dantas, L.M.R., & Pires, P.S. (2015). Versões e Contradições do Turismo de Aventura: reflexões sobre as atividades de aventura e sobre o turista. Turismo e Sociedade, 8(2).
Güzel, Ö., & Şahin, İ. (2019). Experiential aspects of balloon tourism within the context of destination marketing. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(3), 793-810.
G1 (2016). Capital da aventura, Brotas, SP, tem atividades radicais para todas idades. Retrievd April 18, from: https://g1.globo.com/sp/sao-carlos-regiao/circuito-aventura-de-brotas/2016/noticia/2016/06/capital-da-aventura-brotas-sp-tem-atividades-radicais-para-todas-idades.html
Hassan, H. (2011). Tecnologias de Informação e Turismo: e-tourism. Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Dissertação de Mestrado.
Hossain, M. (2020). Sharing economy: A comprehensive literature review. International Journal of Hospitality Management, 87, 102470.
Jamal, S. A., Aminudin, N., & Kausar, D.R. (2019). Family adventure tourism motives and decision-making: A case of whitewater rafting. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 25, 10-15.
Janowski, I., Gardiner, S., & Kwek, A. (2021). Dimensions of adventure tourism. Tourism Management Perspectives, 37, 100776.
Lakatos, E. M.; Marconi, M.A. (2003). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas.
Liu, C., & Chong, H.T. (2023). Social media engagement and impacts on post-COVID-19 travel intention for adventure tourism in New Zealand. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 44, 100612.
Mackenzie, S.H., & Kerr, J.H. (2013). Can't we all just get along? Emotions and the team guiding experience in adventure tourism. Journal of Destination Marketing & Management, 2(2), 85-93.
Martín, J. C., Moreira, P., & Román, C. (2020). A hybrid-fuzzy segmentation analysis of residents’ perception towards tourism in Gran Canaria. Tourism Economics, 26(7), 1282-1304.
Menezes, V. O. (2009). A importância do atendimento para a satisfação do turista: estudo de caso dos quiosques na Ilha de Porto Belo-SC. Caderno Virtual de Turismo, 9(3).
Pazini, R., Braga, D.C., & Gândara, J.M.G. (2017). A importância do guia de turismo na experiência turística: da teoria à prática das agências de receptivo de Curitiba-PR. Caderno Virtual de Turismo, 17(2).
Ranga, I., Ranga, B., & Singh, R. (2022). Online Travel Reviews as a Novel Approach to Online Destination Image Formation: A Study of Nature Sites in Himachal Pradesh. South Asian Journal of Management, 29(4), 131-151.
Rodrigues, J., & Nunes, C. (2023). Avaliação dos atributos de qualidade dos serviços dos hoteis de Ilhéus nas plataformas dos serviços de hospedagem. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 9(10), 7045-7063.
Sigurðardóttir, I., & Helgadóttir, G. (2015). Riding high: Quality and customer satisfaction in equestrian tourism in Iceland. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15(1-2), 105-121.
Silva, A., & Mendes-Filho, L. (2023). Credibilidade do travel influencer no Instagram afetando a intenção do viajante na escolha de destinos. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 17, e-2669.
Swarbrooke, J. et al. (2003). Turismo de aventura: conceitos e estudos de casos. Rio de Janeiro: Campus.
Trust. TripAdvisor. Retrieved January 31, 2023, from: https://www.tripadvisor.com.br/Trust
Uvinha, R.R. (org). (2005). Turismo de aventura. São Paulo: Aleph.
Vila-López, N., & Küster-Boluda, I. (2024). Opinion leaders on sporting events for country branding. Journal of Vacation Marketing, 13567667241227640.
Spink, M. J. P., Aragaki, S. S., & Alves, M. P. (2005). Da exacerbação dos sentidos no encontro com a natureza: contrastando esportes radicais e turismo de aventura. Psicologia: reflexão e crítica, 18, 26-38.
São Paulo Para Crianças. (2024). Capital Nacional do Turismo de Aventura, Brotas oferece atividades ao ar livre, lazer para a família e contato com a natureza nas férias de janeiro. https://saopauloparacriancas.com.br/capital-nacional-turismo-aventura-brotas/
São Paulo (2024). Quer adrenalina? Vá para Brotas, a capital do turismo de aventura. https://www.saopaulo.sp.gov.br/spnoticias/ultimas-noticias/quer-adrenalina-va-para-brotas-a-capital-do-turismo-de-aventura/
Copyright (c) 2024 Mateus Salvador Justi, Heros Augusto Santos Lobo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors/researchers who publish in Ateliê do Turismo accept the following terms:
1 - Copyright:
Authors/researchers retain their copyright, but grant Ateliê do Turismo non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution and publicity). They grant Ateliê do Turismo the right of first publication of their work/research, which will be simultaneously subject to the license indicated in point 2. Authors may establish other additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in Ateliê do Turismo, provided that their initial publication in this journal is acknowledged.
2 - License.
This work is licensed under a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
The license allows sharing (copy and redistribute the material in any medium or format), giving due credit to the author(s)/researcher(s) and the journal, but may not use the material for commercial purposes. In case of remixing, transformation or creation from the article, the modified material may not be distributed. The author(s)/researcher(s) have permission for distribution by various means to the scientific and academic community, and are encouraged to distribute in institutional repositories or on their personal pages, bearing in mind that this process may cause productive changes, such as research impact and appropriate citations of the published work.