As Sensitivite modulations of enunciation actors in NCCB
between the expected and the abrupt
Abstract
The persuasive strategies of the enunciator-destinator of the component Portuguese Language, National Common Curricular Basis and the manner the meaning´s effects they produce in the enunciator-destinator are discussed. Discursive Semiotics is employed to investigate the enunciator´s make-belief to retrieve the values under analysis, the predominant modalizations and figurative and thematic choices. Linked to studies that deals with the meaning´s generative trajectory, Tensive Semiotics is used to analyze affectivity, the reader´s meaning in the wake of the semiotic object studied. In other words, it investigates the enunciator´s perception with regard to knowledge established in the NCCB which ranges between what is known and disseminated in the area, verbal language and the new, contemporary practices of language. The NCCB´s discursive context and its relationships with other texts is reworked to underscore the predominance of verbal language and the literacy of the letter in the teaching of Portuguese to the detriment of contemporary language practices.
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Dialogismo, polifonia e enunciação. In: BARROS, D. L. P. de; FIORIN, J. L. (Orgs.) Dialogismo, polifonia e intertextualidade: em torno de Bakhtin. Editora da Universidade de São Paulo, 1994. p. 01-09.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 3.ed. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2002.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Algumas reflexões semióticas sobre a enunciação. In: FANTI, Maria da Glória Di; BARBISAN, Leci Borges (Orgs.) Enunciação e discurso: tramas de sentidos. São Paulo: Contexto: 2012. p.25-49.
BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru, SP: EDUSC, 2003. Tradução do grupo CASA.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Orientações Curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 30/03/2020.
CEREJA, W. Roberto; MAGALHÃES, T. Cochar. Português linguagens. 9. ed. Reform. São Paulo: Saraiva, 2015. 8º ano.
GREIMAS; Algirdas Joseph, COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. 2.ed. 2. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013. Tradução (Lima, Alceu Dias et.al.)
OLIVEIRA, T. Amaral; ARAÚJO, L. Ap. Melo. Tecendo linguagens: língua portuguesa. 5.ed. Baruei [SP]: IBEP, 2018. 9º ano.
TATIT, Luiz. Bases do pensamento tensivo. Estudos Semióticos. [on-line]. Disponível em: {http://www.revistas.usp.br/esse}. Editores Responsáveis: Ivã Carlos Lopes, José Américo Bezerra Saraiva e Eliane Soares de Lima. Volume 15, Edição Especial, São Paulo, Abril de 2019, p. 11-26. Acesso em 10/11/2020.
ZILBERBERG, Claude. Síntese da gramática tensiva. Significação. Revista brasileira de semiótica. São Paulo, annablume, 2006, n. 25, p. 163-204.
ZILBERBERG, Claude. Elementos de Semiótica tensiva. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011. Tradução Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit, Waldir Beividas.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.