Some Movements to Became a Mathematics Teacher: a look from training memorials

  • Lilian de Campos Marinho Cruz Universidade Federal de Goiás
  • Luciano Feliciano de Lima Universidade Estadual de Goiás
  • Roseli Araújo Barros Universidade Estadual de Goiás
Keywords: Teacher training. Formation Memorial. Narratives. Memory

Abstract

This work aims to analyze training memorials written by graduates in Mathematics to reflect how they perceive their constitution as teachers. The memorials were produced in a Mathematics Degree course at a university unit in the interior of the state of Goiás, in 2018. Fifteen undergraduate students were invited to reflect, individually, through writing, on the paths taken until the option for teaching. After reading the memorials, five were selected and analyzed for the production of this text. In the analysis of the material, a qualitative research methodology is adopted, using Content Analysis as an interpretative instrument of information. The reading and re-reading of the material were organized into three categories, as well as reflected in the light of the literature on the professional development of mathematics teachers. Thematic units emerged from the analysis: (i) teachers as positive influences; (ii) conscious choice for the Mathematics course; and, (iii) expanding horizons of being a teacher. Bringing to memory elements considered to constitute personal training is an important reflective process to be stimulated during the professional development of the teacher and contributes to thinking about the action of learning and making parallels about the act of teaching, favoring the construction of subjectivity more autonomous professional, focused on the production of knowledge about the teaching and learning process.

Author Biographies

Lilian de Campos Marinho Cruz, Universidade Federal de Goiás

Especialista em Educação Matemática. Mestranda em Educação em Ciências e Matemática (UFG). E-mail: liliandecamposmarinho@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4462-4934.

Luciano Feliciano de Lima, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Educação Matemática. Professor na Universidade Estadual de Goiás (UEG). E-mail: luciano.lima@ueg.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9055-0791.

Roseli Araújo Barros, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Educação em Ciências e Matemática. Professora na Universidade Estadual de Goiás (UEG). E-mail: roseliaraujo@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9830-7796

References

ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Tradução Orlando Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

ANDRÉ, Marli. Formar o professor pesquisador para o novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, Marli (Org). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Editora Papirus, 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo.Tradução de Luis Antero Neto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.

CATANI, Denice Barbara; SOUZA, Cyntia Pereira de; SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano. História, memória e autobiografia na pesquisa educacional e na formação. In: CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUZA, Cyntia Pereira de; SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano. (Orgs). Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras Editora, 2003.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma sociedade em transição. 3. Ed. Revista e ampliada – São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016. – (Coleção Contextos da Ciência).

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa de. O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, Rio Claro (SP), v. 27, n. 47, p. 917-938, dezembro, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GATTI, Bernadete A. et al. Atratividade da carreira docente no Brasil; relatório de pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Fundação Vitor Civita, 2009.

GHEDIN, Evandro; OLIVEIRA, Elisangela S.; ALMEIDA, Whasgthon A. de. Estágio com Pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.

GONÇALVES, Tadeu Oliver; GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Reflexões sobre uma prática docente situada: buscando novas perspectivas para a formação de professores. In: GERALDI, Corinta Maria Grisolia; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete. Monteiro de Aguiar. (Orgs). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998, p. 105-134.

IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. Tradução de Silvana CobucciLeite. São Paulo: Cortez, 2016.

KAGAN, Dona M. Professional Grouth among preservice and beginning teachers. Review of Educational Research, vol. 62, nº 2, p. 129-169, 1992.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. 2 ed. ver. e ampl. Natal, RN:EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. 314 p.

LAPO, Flavinês Rebolo; BUENO, Belmira Oliveira. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cadernos de Pesquisa, n. 118, março/ 2003 Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 65-88, março/ 2003.

LIMA, Maria do Socorro Lucena. A Prática de Ensino, o Estágio Supervisionado e o PIBID: perspectivas e diretrizes para os cursos de licenciatura. In: XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino– UNICAMP, Campinas, 2012.

MORAES, Roque. A educação de professores de ciências: uma investigação da trajetória de profissionalização de bons professores. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRG, Porto Alegre/RS, 1995.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarian Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; SOLIGO, Rosaura. Memorial de formação: quando as memórias narram a história da formação. In: PRADO, G. G., V. T; SOLIGO, R. (Org.). Porque escrever é fazer história: revelações, subversões, superações. 2.ed. Campinas: Alínea, 2007. v.1, p.45-60.

SARTORI, Adriane Teresinha. Sobre a formação de professores: o que dizem os alunos em memoriais de formação. SOLETRAS – Revista do Departamento de Letras da FFP/UERJ, n 29, jan-jun, 2015.

SOUZA, Elizeu Clementino. (Auto) biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, A.D.; HETKOWSKI, T. M. (Orgs). Memória e formação de professores [online]. Salvador: EDUFBA, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 16. Ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published
2020-09-22
How to Cite
MARINHO CRUZ, L. DE C.; FELICIANO DE LIMA, L.; ARAÚJO BARROS, R. Some Movements to Became a Mathematics Teacher: a look from training memorials. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-18, 22 Sep. 2020.